Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

398 km/u... 399... en daar gaat je aandrijfas

Bugatti Divo Kopen
Foto('s): Bugatti

Zelfs de duurste en snelste aller hypercars wordt gemaakt door mensenhanden. En zelfs die magische handjes maken minstens één keer per week een maandagmorgen mee. Het Duitse blad Auto Motor und Sport maakt melding van een terugroepactie voor Bugatti’s als de Chiron en zelfs de vijf miljoen euro kostende Divo. En het gaat niet om kleinigheidjes. Zo zou het ESP een eigen willetje hebben, en zou zelfs een aandrijfas kunnen afbreken. Niet direct ideaal als je net bezig bent 400 km/u aan te tikken…

De mankementen kwamen naar voren tijden een onderzoek van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Dat instituut ontdekte dat bij de Chiron, Chiron Sport en Divo het ESP niet meer in de ‘normale’ stand terugkeert als de bestuurder het ‘handling’-programma heeft geactiveerd.  Daardoor kan de bestuurder denken dat hij volledig beschermd is, terwijl de werking van het systeem in werkelijkheid is ingeperkt. Volgens de NHTSA levert dat een gevaarlijke situatie op – kunnen we ons iets bij voorstellen met 1.500 pk. De auto voldoet daarmee niet aan de veiligheideisen, wat een terugroepactie onvermijdelijk maakt. Het zou gaan om 73 auto’s, gemaakt tussen 2018 en 2020.

Nog iets linker lijkt ons een mankement dat kan optreden bij de aandrijfas linksachter van de Chiron, Chiron Sport, Chiron Super Sport en Divo. Het onderdeel, dat door het Duitse CP Tech gemaakt wordt, zou ‘Materialfehler’ hebben. Het ding kan breken. Niet heel fijn. De kwaliteitscontrole zou inmiddels verbeterd zijn.

Hoe gaat zo’n terugroepactie voor Bugatti in z’n werk?

De aanpassing van het ESP is vrij simpel. Het gaan feitelijk om een software-update, die door elke (Bugatti-)dealer kan worden uitgevoerd. De aandrijfas is wat meer werk: die moet vervangen worden. Neem gerust aan dat de auto door Bugatti wordt opgehaald en teruggebracht. Alle reparaties worden uiteraard gratis uitgevoerd. De betreffende eigenaren zijn telefonisch of via email op de hoogte gesteld.

 

Reacties
  1. TG zegt op 11 december 2020 om 07:58:

    Zie ook hier werd er gekozen voor meer geld met prachtig eindresultaat 😉
    De keuzes voor besparing en meer opbrengst wordt niet gemaakt door de mannen op de werkvloer maar door maatpakken en stropdassen.
    Software wordt immers ook niet ontwikkeld in de assemblagehal , geld ook voor de gekozen aandrijfassen.
    Hoe is het mogelijk dat NHTSA hierachter is gekomen en Bugatti niet?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken