
Voor elke nieuwe auto is er een gerucht dat er een hetere versie komt, altijd. Zo gaan er al tijden geruchten over een extra hete Volkswagen ID.3 R, die nog heter zou zijn dan een eventuele GTX. Het gerucht sluit aan bij het nieuws dat er geen Volkswagen R’s met benzinemotoren meer komen. Maar helaas: er komt geen Volkswagen ID.3 R, zo vertelt Volkswagen R-baas Reinhold Ivenz.
Ivenz vertelt zelfs dat er geen R-modellen zullen komen op het huidige MEB-platform: ‘Voor MEB hebben we gekeken naar verschillende concepten. We hebben gekeken naar wat het platform ons kan bieden en hebben besloten dat het niet genoeg is voor een R-model.’ Alle écht snelle elektrische auto’s bij Audi staan bijvoorbeeld ook niet op het MEB-platform.
Een R-versie ontwikkelen met het huidige platform zou veel te duur worden: ‘Als je een R-model in de MEB-wereld wilt maken, dan moeten we een extra platform bouwen en dat is veel te duur.’ Momenteel heeft Volkswagen wel de ID.4 en ID.5 GTX op het platform staan, dit zijn iets krachtigere versies van de elektrische auto’s, maar nog geen volbloed prestatiemonsters.
Wachten op het nieuwe platform
‘Daarom hebben we besloten om met de volgende generatie te beginnen’, vertelt Ivenz. Hij heeft het over het SSP-platform dat werkt op 800 volt. Momenteel is het SSP-platform nog in ontwikkeling en de R-divisie heeft een wensenlijstje bij Volkswagen ingeleverd. Zo wordt er bij de ontwikkeling gelijk rekening gehouden met een R-model.
Lees ook: Volkswagen ontwikkelt waterstofauto die 2.000 kilometer ver komt op één tank
‘We moeten definiëren wat we nodig hebben voor het nieuwe platform. Er zijn een heleboel gesprekken gaande over wat we wel en niet moeten doen. Het is een open gesprek met de technische teams waardoor ik nu nog niet kan zeggen wat we kunnen maken op dat platform. Dit is het begin’, zegt Ivenz.
Geen elektrische ID.3 R?
We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we een echte performance-EV van Volkswagen krijgen. Maar krijgen we ooit nog wel een elektrische hot hatch? Daarvoor moet er nog flink wat werk worden verzet volgens Ivenz: ‘We hebben meer pk en een dynamischere auto nodig met een koppelverdeler en kenmerken die de auto sportiever maken.’
Bij snelle elektrische auto’s zie je tegenwoordig bij SUV’s en sedans al onmogelijke 0-100-cijfers. Volkswagen wil geen langzame auto’s, maar er moet ook niet overdreven worden: ‘Op dit moment gaat het om acceleratie. 0-100 in zo’n vier seconden; niet minder, dat heeft voor ons geen zin. Nu zitten onze auto’s rond de 4 tot 4,5 seconden en dat willen we zo houden met de EV’s.’
Volgens Volkswagen zou een R-model te duur worden en dat zou niet binnen de strategie van Volkswagen passen. ‘Het is niet nodig om iets te hebben met de snelheid van een Porsche Taycan. De auto’s mogen niet te duur zijn, anders verliezen we de klanten die we willen bereiken.’ Voorlopig is het dus nog een kwestie van afwachten.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
