
Voor elke nieuwe auto is er een gerucht dat er een hetere versie komt, altijd. Zo gaan er al tijden geruchten over een extra hete Volkswagen ID.3 R, die nog heter zou zijn dan een eventuele GTX. Het gerucht sluit aan bij het nieuws dat er geen Volkswagen R’s met benzinemotoren meer komen. Maar helaas: er komt geen Volkswagen ID.3 R, zo vertelt Volkswagen R-baas Reinhold Ivenz.
Ivenz vertelt zelfs dat er geen R-modellen zullen komen op het huidige MEB-platform: ‘Voor MEB hebben we gekeken naar verschillende concepten. We hebben gekeken naar wat het platform ons kan bieden en hebben besloten dat het niet genoeg is voor een R-model.’ Alle écht snelle elektrische auto’s bij Audi staan bijvoorbeeld ook niet op het MEB-platform.
Een R-versie ontwikkelen met het huidige platform zou veel te duur worden: ‘Als je een R-model in de MEB-wereld wilt maken, dan moeten we een extra platform bouwen en dat is veel te duur.’ Momenteel heeft Volkswagen wel de ID.4 en ID.5 GTX op het platform staan, dit zijn iets krachtigere versies van de elektrische auto’s, maar nog geen volbloed prestatiemonsters.
Wachten op het nieuwe platform
‘Daarom hebben we besloten om met de volgende generatie te beginnen’, vertelt Ivenz. Hij heeft het over het SSP-platform dat werkt op 800 volt. Momenteel is het SSP-platform nog in ontwikkeling en de R-divisie heeft een wensenlijstje bij Volkswagen ingeleverd. Zo wordt er bij de ontwikkeling gelijk rekening gehouden met een R-model.
Lees ook: Volkswagen ontwikkelt waterstofauto die 2.000 kilometer ver komt op één tank
‘We moeten definiëren wat we nodig hebben voor het nieuwe platform. Er zijn een heleboel gesprekken gaande over wat we wel en niet moeten doen. Het is een open gesprek met de technische teams waardoor ik nu nog niet kan zeggen wat we kunnen maken op dat platform. Dit is het begin’, zegt Ivenz.
Geen elektrische ID.3 R?
We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we een echte performance-EV van Volkswagen krijgen. Maar krijgen we ooit nog wel een elektrische hot hatch? Daarvoor moet er nog flink wat werk worden verzet volgens Ivenz: ‘We hebben meer pk en een dynamischere auto nodig met een koppelverdeler en kenmerken die de auto sportiever maken.’
Bij snelle elektrische auto’s zie je tegenwoordig bij SUV’s en sedans al onmogelijke 0-100-cijfers. Volkswagen wil geen langzame auto’s, maar er moet ook niet overdreven worden: ‘Op dit moment gaat het om acceleratie. 0-100 in zo’n vier seconden; niet minder, dat heeft voor ons geen zin. Nu zitten onze auto’s rond de 4 tot 4,5 seconden en dat willen we zo houden met de EV’s.’
Volgens Volkswagen zou een R-model te duur worden en dat zou niet binnen de strategie van Volkswagen passen. ‘Het is niet nodig om iets te hebben met de snelheid van een Porsche Taycan. De auto’s mogen niet te duur zijn, anders verliezen we de klanten die we willen bereiken.’ Voorlopig is het dus nog een kwestie van afwachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
