
Voor elke nieuwe auto is er een gerucht dat er een hetere versie komt, altijd. Zo gaan er al tijden geruchten over een extra hete Volkswagen ID.3 R, die nog heter zou zijn dan een eventuele GTX. Het gerucht sluit aan bij het nieuws dat er geen Volkswagen R’s met benzinemotoren meer komen. Maar helaas: er komt geen Volkswagen ID.3 R, zo vertelt Volkswagen R-baas Reinhold Ivenz.
Ivenz vertelt zelfs dat er geen R-modellen zullen komen op het huidige MEB-platform: ‘Voor MEB hebben we gekeken naar verschillende concepten. We hebben gekeken naar wat het platform ons kan bieden en hebben besloten dat het niet genoeg is voor een R-model.’ Alle écht snelle elektrische auto’s bij Audi staan bijvoorbeeld ook niet op het MEB-platform.
Een R-versie ontwikkelen met het huidige platform zou veel te duur worden: ‘Als je een R-model in de MEB-wereld wilt maken, dan moeten we een extra platform bouwen en dat is veel te duur.’ Momenteel heeft Volkswagen wel de ID.4 en ID.5 GTX op het platform staan, dit zijn iets krachtigere versies van de elektrische auto’s, maar nog geen volbloed prestatiemonsters.
Wachten op het nieuwe platform
‘Daarom hebben we besloten om met de volgende generatie te beginnen’, vertelt Ivenz. Hij heeft het over het SSP-platform dat werkt op 800 volt. Momenteel is het SSP-platform nog in ontwikkeling en de R-divisie heeft een wensenlijstje bij Volkswagen ingeleverd. Zo wordt er bij de ontwikkeling gelijk rekening gehouden met een R-model.
Lees ook: Volkswagen ontwikkelt waterstofauto die 2.000 kilometer ver komt op één tank
‘We moeten definiëren wat we nodig hebben voor het nieuwe platform. Er zijn een heleboel gesprekken gaande over wat we wel en niet moeten doen. Het is een open gesprek met de technische teams waardoor ik nu nog niet kan zeggen wat we kunnen maken op dat platform. Dit is het begin’, zegt Ivenz.
Geen elektrische ID.3 R?
We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we een echte performance-EV van Volkswagen krijgen. Maar krijgen we ooit nog wel een elektrische hot hatch? Daarvoor moet er nog flink wat werk worden verzet volgens Ivenz: ‘We hebben meer pk en een dynamischere auto nodig met een koppelverdeler en kenmerken die de auto sportiever maken.’
Bij snelle elektrische auto’s zie je tegenwoordig bij SUV’s en sedans al onmogelijke 0-100-cijfers. Volkswagen wil geen langzame auto’s, maar er moet ook niet overdreven worden: ‘Op dit moment gaat het om acceleratie. 0-100 in zo’n vier seconden; niet minder, dat heeft voor ons geen zin. Nu zitten onze auto’s rond de 4 tot 4,5 seconden en dat willen we zo houden met de EV’s.’
Volgens Volkswagen zou een R-model te duur worden en dat zou niet binnen de strategie van Volkswagen passen. ‘Het is niet nodig om iets te hebben met de snelheid van een Porsche Taycan. De auto’s mogen niet te duur zijn, anders verliezen we de klanten die we willen bereiken.’ Voorlopig is het dus nog een kwestie van afwachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
