
Voor elke nieuwe auto is er een gerucht dat er een hetere versie komt, altijd. Zo gaan er al tijden geruchten over een extra hete Volkswagen ID.3 R, die nog heter zou zijn dan een eventuele GTX. Het gerucht sluit aan bij het nieuws dat er geen Volkswagen R’s met benzinemotoren meer komen. Maar helaas: er komt geen Volkswagen ID.3 R, zo vertelt Volkswagen R-baas Reinhold Ivenz.
Ivenz vertelt zelfs dat er geen R-modellen zullen komen op het huidige MEB-platform: ‘Voor MEB hebben we gekeken naar verschillende concepten. We hebben gekeken naar wat het platform ons kan bieden en hebben besloten dat het niet genoeg is voor een R-model.’ Alle écht snelle elektrische auto’s bij Audi staan bijvoorbeeld ook niet op het MEB-platform.
Een R-versie ontwikkelen met het huidige platform zou veel te duur worden: ‘Als je een R-model in de MEB-wereld wilt maken, dan moeten we een extra platform bouwen en dat is veel te duur.’ Momenteel heeft Volkswagen wel de ID.4 en ID.5 GTX op het platform staan, dit zijn iets krachtigere versies van de elektrische auto’s, maar nog geen volbloed prestatiemonsters.
Wachten op het nieuwe platform
‘Daarom hebben we besloten om met de volgende generatie te beginnen’, vertelt Ivenz. Hij heeft het over het SSP-platform dat werkt op 800 volt. Momenteel is het SSP-platform nog in ontwikkeling en de R-divisie heeft een wensenlijstje bij Volkswagen ingeleverd. Zo wordt er bij de ontwikkeling gelijk rekening gehouden met een R-model.
Lees ook: Volkswagen ontwikkelt waterstofauto die 2.000 kilometer ver komt op één tank
‘We moeten definiëren wat we nodig hebben voor het nieuwe platform. Er zijn een heleboel gesprekken gaande over wat we wel en niet moeten doen. Het is een open gesprek met de technische teams waardoor ik nu nog niet kan zeggen wat we kunnen maken op dat platform. Dit is het begin’, zegt Ivenz.
Geen elektrische ID.3 R?
We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we een echte performance-EV van Volkswagen krijgen. Maar krijgen we ooit nog wel een elektrische hot hatch? Daarvoor moet er nog flink wat werk worden verzet volgens Ivenz: ‘We hebben meer pk en een dynamischere auto nodig met een koppelverdeler en kenmerken die de auto sportiever maken.’
Bij snelle elektrische auto’s zie je tegenwoordig bij SUV’s en sedans al onmogelijke 0-100-cijfers. Volkswagen wil geen langzame auto’s, maar er moet ook niet overdreven worden: ‘Op dit moment gaat het om acceleratie. 0-100 in zo’n vier seconden; niet minder, dat heeft voor ons geen zin. Nu zitten onze auto’s rond de 4 tot 4,5 seconden en dat willen we zo houden met de EV’s.’
Volgens Volkswagen zou een R-model te duur worden en dat zou niet binnen de strategie van Volkswagen passen. ‘Het is niet nodig om iets te hebben met de snelheid van een Porsche Taycan. De auto’s mogen niet te duur zijn, anders verliezen we de klanten die we willen bereiken.’ Voorlopig is het dus nog een kwestie van afwachten.
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
