Vergelijk het interieur van auto’s uit 2023 met die van een aantal jaar geleden en zie hoeveel technologie er is veranderd. Fysieke knoppen worden veegdeeltjes en de radio is DAB+ in plaats van AM of FM. Ook het infotainment verandert naar standaard Android Auto en Apple CarPlay. Maar niet bij auto’s van GM. Apple CarPlay en Android Auto zijn onveilig volgens het bedrijf.

Vanaf de Chevrolet Blazer EV die je hierboven ziet, verbant GM de Apple- en Android-systemen. Eerder gaf General Motors een andere reden waarom de systemen niet in de auto’s komen. Het concern vindt dat navigatiesystemen in EV’s gekoppeld moeten zijn aan de auto. Zo kan de EV zelf een geschikt laadmoment kiezen en alvast de batterij voorverwarmen om het laadproces te versnellen.

Waarom vindt GM Apple CarPlay en Android Auto onveilig?

Degene die gaat over het infotainment bij Chevrolet, GMC, Buick en Cadillac is Tim Babbitt. Hij legt een Motortrend uit wat Apple CarPlay en Android Auto zo onveilig maakt. Volgens Babbitt raken bestuurders eerder afgeleid door CarPlay en Auto. Dat komt door dat ding dat je nu mogelijk in je hand hebt: een smartphone.

Babbitt ziet dat Carplay en Auto problemen hebben bij het verbinden. Is er eenmaal verbinding, dan is die niet altijd even stabiel. Ook vindt ie dat de systemen lang moeten laden en traag reageren. Door deze problemen zijn bestuurders sneller geneigd om hun telefoon erbij te pakken. De automobilist richt zich dan niet meer op het verkeer. Hierdoor valt heel het idee van het scherm van je telefoon delen met het infotainment weg, vindt Babbitt.

Een bijkomend nadeel voor autofabrikanten: klanten geven de auto de schuld terwijl autofabrikanten soms niks kunnen doen aan het probleem. Het zit hem dan in de systemen van Android en Apple. Volgens Babbitt is de kans kleiner dat bestuurders hun telefoon pakken bij een ingebouwd systemen. Deze stelling is nog niet onderzocht door GM, maar het concern heeft wel een idee van de onderzoeksresultaten.

Wat gebruikt GM dan wel?

In plaats van Apple CarPlay en Android Auto gebruikt General Motors het eigen ‘Ultifi’-systeem. Hier zitten Google-apps in verwerkt, zoals Maps voor de navigatie en Assistant voor de spraakherkenning. Handig, want mensen kennen het en je hoeft geen eigen systeem te ontwikkelen. Daarnaast kan het eigen infotainment geld opleveren door abonnementen.

GM heeft sinds 1996 al een abonnementenservice genaamd OnStar. Hier kun je extra functies op het gebied van beveiliging, communicatie met hulpdiensten en navigatie kopen. De volgende stap is het delen van je bankgegevens met de auto. Zo kun je vanuit de auto benzine betalen of eten bestellen. General Motors verwacht tegen 2030 al 25 miljard dollar te hebben verdiend met abonnementen.

Reacties

  • Hans heeft op 15 december 2023 geschreven:

    Die Maarten die roept dat anderen een IQ van 80 hebben maar zelf blind is voor elk redelijk argument. Wat zegt dat dan over hem?

    Waarschijnlijk is blijft hij teveel hangen in zijn eigen achterlijkheid (zijn eigen woorden) om te zien hoe dom dit overkomt.

    • Koen van der Jacht heeft op 15 december 2023 geschreven:

      Ik vraag me af hoe zo’n iemand in het dagelijkse leven is. Wanneer hij zich niet achter zijn keyboard kan verstoppen. Gaat hij dan ook over de kook bij elk zuchtje tegenwind? Wat zal die een zwaar leven hebben.

      Ontopic: het grootste probleem van Android Car is dat het zoveel van je batterij vraagt. Daar kan je bijna niet tegen op laden. Ik gebruik het daarom bijna niet terwijl het voor de rest perfect is.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 13 december 2023 geschreven:

    Als hun eigen systeem goed werkt is er geen noodzakelijke reden android auto of Apple auto te gebruiken.

    Dit doet Tesla ook, tot irritatie van sommigen.
    Gelukkig is dat wat Tesla bied zo goed dat het nooit echt een groot probleem is geworden dus hopelijk maakt GM dat ook voor hun klanten waar.

    • @maarten heeft op 14 december 2023 geschreven:

      Die software van Tesla is zooooooo goed, dat vrijwel alle auto’s teruggehaald worden vanwege een software fout.

      https://www.wired.com/story/tesla-us-recall-autopilot-fault/

      • Maarten heeft op 14 december 2023 geschreven:

        Ze worden niet teruggehaald.
        Deze fix komt vanzelf in de volgende update mee.

        Het gaat ook niet om een software fout. Het gaat om een verzoek van de autoriteiten aan Tesla om de gebruiker meer dan voorheen aan te sporen actief mee te blijven doen bij het rijden wanneer autopilot stuurt.

        Leuk geprobeerd.

        • Leuk geprobeerd heeft op 14 december 2023 geschreven:

          Poging #187 van ‘Maarten’ om iets wat niet goed is bij Tesla goed te praten.

          Elke vorm van objectiviteit is ver te zoeken.

          • Maarten heeft op 14 december 2023 geschreven:

            Niets arrogants aan je afvragen hoe mensen in elkaar zitten die simpelweg weigeren te geloven dat de “recall” een software update is.

            Het is vooral een testament van idioterie omdat het met 1 simple Google zoekopdracht te verifieren is. Kost denk ik 10 seconden voor een normaal functionerend mens.

            Maar dat doen ze niet, wat ze wel doen is blijven volharden in hun achterlijkheid. IQ 80 schat ik.

          • Sigmund heeft op 14 december 2023 geschreven:

            Misselijkmakende arrogantie: ‘Vraag me echt af hoe jullie leven eruit ziet, als je zelfs de simpelste zaken al niet begrijpt of niet wil accepteren.: ‘
            De realiteit is dat deze reageerder zelf iedereen aanvalt die het niet met hem eens is, vaak door hard en nog harder zijn gelijk te claimen ongeacht de tegenargumenten. In mijn ervaring zijn dit vrijwel altijd mensen die het gevoel hebben dat ze iets moeten bewijzen. Mensen met weinig zelfvertrouwen die dit proberen te verbergen door een arrogante houding aan te nemen. Ze hebben helaas niet door dat dit alleen maar tegen ze werkt en deze houding er juist voor zorgt dat ze niets bereiken. Het houdt de cirkel in stand.

          • Fact check heeft op 14 december 2023 geschreven:

            Als Tesla een recall heeft, mag je het volgens Maarten geen recall noemen.

            Als Tesla onderdelen heeft die van de auto’s vallen, dan gebeurt dat volgens Maarten niet echt. Volgens Tesla ook niet trouwens, want die laten hun klanten er ook in stikken. Maar dat zijn alleen maar haters, dus dat is logisch.
            https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/u5zfix/issues_with_parts_falling_off_the_car_on_its_own/?rdt=43008

            Als Tesla volgens J.D. Power het slechtste scoort in betrouwbaarheid dan is dat een bericht van haters.

            Als Tesla bij TÜV het slechtste scoort in betrouwbaarheid dan is dat vast ook afkomstig van haters.
            https://www.autoblog.nl/nieuws/model-3-minst-betrouwbare-auto-volgens-rapport-3584762

            Er zijn twee constantes: slechte prestaties van Tesla en de leugens van Maarten waarmee hij dit wil ontkennen. Misschien moet Maarten de ogen eens open doen en de werkelijkheid accepteren.

          • Maarten heeft op 14 december 2023 geschreven:

            Het is letterlijk wel een over the air, software update die vanzelf tot je auto komt.

            Vraag me echt af hoe jullie leven eruit ziet, als je zelfs de simpelste zaken al niet begrijpt of niet wil accepteren.

            Doe nog een laatste poging dan; een recall, waar auto’s worden “teruggehaald” is nodig wanneer er iets fysieks niet in de haak is.

            Voorbeeld Toyota met hun EV’s waarvan de wielen eraf kunnen vallen:
            https://www.reuters.com/business/autos-transportation/toyota-recalls-2700-electric-vehicles-2022-06-23/

            Kijk dat los je niet op met een software update.

            Komt dit wel binnen? Of komt er nu weer iets als “Je bent een china spion of een Putin liefhebber?”

          • Kees heeft op 14 december 2023 geschreven:

            @bovenstaande persoon: had je anders verwacht? Die gast is zo dichtgetikt dat hij nog kan beweren dat een boom de auto aangevallen heeft als een Tesla om een boom gekruld zit.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear