Onlangs kwamen we met een bericht over de nieuwe Range Rover Velar SVAutobiography, die ontwikkeld werd door Land Rover Special Vehicle Operations. Nu zijn de Britse heren met Q in de werkplaats gedoken en ontwikkelden ze de gepantserde Range Rover Sentinel.

Badboys badboys, what you gonna do?

Waar de vorige versie van de Range Rover Sentinel een 3,0-liter V6 had, heeft deze gepantserde flinke jongen een volwaardige 5,0-liter supercharged V8 met 380 pk. Land Rover houdt het exacte gewicht van de Sentinel geheim, maar ze geven wel aan dat er ruim 1.000 kilo aan bepantsering en glaswerk is gemonteerd.

Met dat extra gewicht hebben de onderstel, de ophanging en de remmen een flinke upgrade moeten krijgen. De standaard V8 Autobiography weegt al ongeveer 2.500 kilo. Dus ga maar even na wat de arme dempers van de gepantserde Range Rover Sentinel moeten verdragen. In die context lijkt de 0-100-tijd van ongeveer 10 seconden ineens zo traag niet meer.

Hoe veilig is de gepantserde Range Rover Sentinel?

Dit is een auto voor de mensen die in posities zitten waarbij het haast onmogelijk is om geen vijanden te hebben. De bepantsering bestaat uit kogelvrij glas, een beschermende cocon voor de passagiers, explosiebescherming aan de onder- en bovenkant die zelfs bestand is tegen bermbommen en er zit een nooduitgang in de kofferbak.

Ook heeft de gepantserde Range Rover Sentinel sirenes en een omroep-systeem om met het drukke verkeer om te gaan. Ook zijn er run-flat-banden gemonteerd die tot wel 50 kilometer zonder lucht kunnen rijden. Je bent dan wel beperkt tot een snelheid van 80 km/u – wat bij een vlucht-situatie dan weer niet heel gewenst is.

De Sentinel staat te glimmen op de Home Office Security en Policing Show van 5-7 maart. Of ga je toch voor een bepantserde geldwagen voor weinig?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)