In Argentinië noemen ze het een ‘rug van een ezel’, in Rusland een ‘liggende politieman’ en in Puerto Rico een ‘dood persoon’. In Nederland spreken we over een verkeersdrempel, een biggenruggetje of een schildpad, afhankelijk van het type drempel. We duiken in de geschiedenis van de meest gevreesde opponent van de laagliggende voorbumpers, want het blijkt dat de wortel van het kwaad hier in Nederland ligt.

Het verhaal begint in Chatham, New Jersey in de Verenigde Staten. Op 7 juni 1906 wordt daar volgens de New York Times een eerste vorm van een drempel gelegd. Een oversteekplaats voor voetgangers kreeg een stijging van 5 centimeter. ‘Deze manier van afremmen voor automobielen is door verschillende gemeenten bekeken, maar Chatham is de eerste plaats waar het in de praktijk wordt gebracht’, schreef The Times toen. Er volgde een groot feest om de drempel in te luiden. Zoals wel vaker begint de slechterik ook in dit verhaal als sympathieke goedzak met ogenschijnlijk goede bedoelingen.

Verkeerscontrolehobbel

We spoelen de tijd door naar 1953. Daar vindt Arthur Holly Compton de ‘verkeerscontrolehobbel’ uit. Compton had in 1927 de Nobelprijs voor natuurkunde gewonnen voor zijn theorieën met elektrische velden. Misschien zegt het Compton-effect bij röntgenstraling je iets. Hij gaf in die tijd colleges aan de Washington-universiteit in St. Louis, Missouri. Daar viel hem op hoe hard er werd gereden op de weg langs de universiteit. Dat zette hem aan het denken en zo ontwierp hij de verkeersdrempel.

Eerste verkeersdrempel van Europa

Eind jaren zestig stapten steeds meer Nederlanders in de auto, en dat zorgde voor steeds drukkere wegen. Er kwamen rond de decenniumwisseling steeds meer klachten over auto’s die te snel rijden in wat we later woonerven zouden noemen. In 1970 legde de stedenbouwkundige Joost Váhl de eerste verkeersdrempel in Delft. De 7,5 centimeter hoge drempel kreeg de naam Váhl-heuvel. Dit blijkt de eerste verkeersdrempel van Europa te zijn. Nu weten we in ieder geval waar het onheil begonnen is: in Delft.

Reacties

  • Kampo heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

    Verkeersdrempels in binnenstad van Delft? Het is algemeen bekend dat het verkeer met verkeersdrempels in oude binnensteden, waar zich niet-onderheide panden bevinden, scheuren in die panden veroorzaakt.

    Reageer
  • T8T heeft op 1 mei 2020 geschreven:

    Verkeersdrempels zijn misschien niet leuk, maar brood nodig.
    Niet iedereen kan hard rijden.
    Jammer dat ziekenwagens last ondervinden van verkeersdrempels als de nood hoog is.
    Het is niet leuk, maar een variabele snelheidsbegrenzer lijkt de oplossing. Zo kunnen ziekenwagens vlug in noodsituaties snel rijden zonder verkeersdrempel hinder.
    Rijd een auto in de buurt van een school, dan gaat de auto vanzelf tot 15 km/h (binnen de bebouwde kom)
    Op de autobaan is het dan max 100 km/h.
    Racen op een circuit, met een huur sportwagen.

    Reageer
  • Jan heeft op 26 april 2020 geschreven:

    Fuck Delft beter krijgen ze corona.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)