Waarom Mini een bierblikje als uitlaat heeft

Een Budweiser, om precies te zijn

Foto('s): Mini
Foto('s): Mini
Foto('s): Mini
Foto('s): Mini
Foto('s): Mini

De tijdsdruk om het ontwerp van de nieuwe Mini op tijd te voltooien aan het begin van deze eeuw, was groot. ‘We werkten een paar dagen van 24 uur om het kleimodel af te krijgen voor de raad van bestuur’, vertelde ontwerper Frank Stephenson ooit tegen BMW Welt. ‘Toen we klaar waren met de klus, met nog maar een paar uur te gaan, vond ik het wel gepast om het met het team te vieren, met een biertje of twee. Op dat moment spotte ik het probleem.’ In al hun haast was het team compleet vergeten een uitlaat op het kleimodel te zetten.

Stephenson moest snel iets bedenken, dus hij stripte de verf van zijn blikje Budweiser, maakte een gat in de bodem en monteerde het bierblikje als uitlaat op de auto. De presentatie verliep perfect. ‘De raad van bestuur vertelde me niets te veranderen. Beeld je even in hoe lastig het was om de specificaties van de uitlaat te communiceren naar de leverancier, zónder ze te vertellen dat ze de onderkant van een blikje moesten kopiëren. Ik vertelde het ze pas veel later’, vult Stephenson aan.

Het duurde niet lang voordat Stephenson op het matje geroepen werd door zijn baas. ‘Het was niet de vorm’, herinnert Frank zich. ‘Iedereen waardeerde het om dat het uniek was, maar bekend aanvoelde. Hij vond dat ik de tijd had verspild van de persoon die het onderdeel moest frezen. Dat was het moment dat ik vond dat ik het moest opbiechten.’ De bekentenis over het bierblikje als uitlaat werd begroet met een moment van stilte en daarna ongecontroleerd gelach. Wie zegt dat Duitsers geen humor hebben?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines