
Waar zou de auto-industrie zijn zonder homologatiespecials? We zouden dan geen Audi Sport Quattro hebben en, iets recenter, geen Toyota GR Yaris. Ook de BMW M3 werd geboren met het oog op deelname aan een raceklasse (in dit geval, de DTM). Van 1986 tot 1992 verkocht BMW de eerste snellere 3-serie. Deze getunede BMW M3 E30 die je hierboven ziet, werd in 1991 gebouwd en kwam in 2018 naar Nederland. Nog beter nieuws: hij kan bij jou in de schuur komen staan!
Overheidsinstantie Domeinen RZ biedt deze M3 van de E30-generatie aan. De auto heeft al flink wat liefde gekregen van vorige eigenaren. Zo is de wielophanging vervangen door een systeem dat in hoogte en demping te verstellen is. Daarnaast is er een nieuwe inlaatspruitstuk, uitlaatsysteem, aluminium radiateur en nieuwe koelstangen. Het is niet duidelijk of er gespeeld is met de 195 pk sterke 2,3-liter viercilinder.
Dit moet je nog aan de getunede BMW M3 E30 veranderen
Maar er zijn ook wat mankementen waar je zelf nog wat uurtjes in moet steken. Zo werkt de zijruit aan de kant van de bijrijder niet. Vervelend wanneer het regent, want het raam staat open en kan nu dus niet meer dicht. Daarnaast ligt de gaskabel los in het gasklepmechanisme en er is een melding dat de motor rookt. ‘Mogelijk is er sprake van motorschade’, schrijft Domeinen RZ.
Ondanks de pijnpunten zien we op de foto’s een goed ogende M3. De lak lijkt er prima op te zitten en het interieur ziet er brandschoon uit. Er staan overigens 138.861 kilometer op de teller en de APK is geldig tot 1 augustus 2024. Vanaf 4 september kun je online bieden op de getunede BMW M3 E30. De veiling sluit drie dagen later. Wat heb jij over voor deze Bimmer?
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Kans gemist: Voor deze (lage) prijs verkocht de overheid deze BMW M3 E30

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Man leent BMW M3 uit voor videoclip, is niet blij als zijn auto terugkomt

BMW M3 by Redux is een E30 CSL

BMW vs Mercedes: hoe de strijd écht begon

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
