Dat je de 24 uur van Le Mans moet gaan volgen, is vanzelfsprekend. Maar als dit het eerste jaar is dat je 24 uur lang met liters energiedrank aan de buis zit gekluisterd, is de race een verwarrende kluit van raceauto’s. Waarom ziet de ene auto er zo anders uit? Waarom gaan Toyota’s zoveel sneller dan Ferrari’s? Waar is die ene coureur nou heen? Deze gids helpt je bij het ontrafelen van de wirwar aan regels en voorschriften van de 24 uur van Le Mans.

01. De race duurt 24 uur

Duh, nogal logisch. Maar zo vanzelfsprekend is dit niet. Bij de Formule 1 is bijvoorbeeld het doel om het snelst een aantal ronden te voltooien. Omdat deze race op tijd gaat, is het bij deze race belangrijk dat er zoveel mogelijk rondes gereden worden binnen de 24 uur.

Het feit dat de race ongeveer veertien keer zo lang duurt als een gemiddelde Formule 1-race, brengt ook een aantal bijzonderheden met zich mee. Het is natuurlijk voor één coureur niet mogelijk om het etmaal alleen te voltooien. Daarom heeft iedere auto drie coureurs die elkaar afwisselen. Meestal racen de coureurs twee uur voordat ze afgelost worden.

02. Er zijn vier klassen binnen de race

De auto’s zijn bij de 24 uur van Le Mans ingedeeld in vier klassen die tegelijkertijd racen. Het belangrijkste onderscheid is te maken tussen de Le Mans Prototype-klassen (LMP) en de Grand Tourer Endurance-klassen (GTE).

De LMP-klassen zijn onder te verdelen in de LMP1- en LMP2-klasse. De klassen worden bepaald aan de hand van de snelheid, het gewicht en het vermogen van de auto’s. De LMP1-klasse wordt over het algemeen beschouwd als de belangrijkste klasse, omdat deze auto’s het snelst zijn en vaak de meeste rondes voltooien. Toch is de LMP2-klasse ook zeker interessant om te volgen, omdat hier een stuk meer deelnemers aan meedoen.

De LMGTE-klassen bestaan uit de LMGTE PRO en LMGTE AM. Hierbij is de LMGTE PRO de snellere klasse. Dit is ook waar je bekende auto’s tegenkomt. Zo doen Le Mans-versies van de Ferrari 488, Ford GT, Porsche 911, Chevrolet Corvette en Aston Martin Vantage mee in deze klasse. Om even terug te komen op die vraag in het begin: Toyota rijdt in de LMP1-klasse, die veel sneller is dan de LMGTE PRO, waar Ferrari in rijdt.

03. Een race vol rivaliteiten

Al sinds mensenheugenis is de 24 uur van Le Mans het strijdtoneel voor het uitvechten van rivaliteiten tussen merken en teams. De bekendste van deze rivaliteiten is de strijd tussen Ford en Ferrari in de jaren ’60. Dit jaar wordt die strijd weer voortgezet met de Ferrari 488 en de Ford GT in de LMGTE PRO-klasse.

Hoger in het veld zullen Toyota en Porsche onderling gaan vechten om de winst in de LMP1-klasse. Vorig jaar viel de Toyota in de laatste drie minuten van de race stil, waardoor de winst net aan ze ontglipte. Dit jaar zullen ze dus iets goed te maken hebben en zullen ze alles op alles zetten om de rivalen van Porsche te verslaan.

04. Betrouwbaarheid is belangrijker dan snelheid

Moet je dan met een Toyota Hilux aan de start verschijnen? Nee: de snelheid moet simpelweg niet bovengeschikt zijn aan betrouwbaarheid. Denk maar aan het verhaal van de haas en de schildpad. Als je tien seconden per ronde sneller rijdt dan je rivalen, maar vervolgens elk uur tien minuten in de pitsstraat staat, ben je uiteindelijk alsnog langzamer.

Het gaat bij de 24 uur van Le Mans dus vooral om het vinden van de perfecte balans tussen snelheid en betrouwbaarheid. Daarbij moeten de teams ook zorgen dat die betrouwbaarheid tot het einde van de race duurt. En niet 23 uur en 57 minuten, toch, Toyota?

05. De race wordt verreden op Circuit de la Sarthe

Het circuit de la Sarthe kenmerkt zich door de lange rechte stukken, genaamd de Mulsanne-straights. De LMP1-auto’s halen hier snelheden van 338 km/u. In de tijd dat het rechte stuk nog niet werd onderbroken door chicanes, konden de coureurs hier zelfs sneller dan 400 km/u rijden.  Op het tweede stuk van het circuit – dat je weer naar start/finish brengt – zijn een stuk meer bochten te vinden en zullen grip en aerodynamica een belangrijker rol spelen.

Gemiddeld rijden de coureurs een rondje in iets minder dan drie en een halve minuut. Reken hier een paar pitsstops bij en de winnaar heeft aan het einde van de race meestal rond de 380 ronden gereden. Wie zal het dit jaar lukken om de winst te pakken in deze race? Wordt het weer Porsche of weet Toyota eindelijk de leiding vast te houden in de race? Vanaf 15:00 uur op 17 juni kunnen we 24 uur lang kijken hoe de race zich ontrafelt.

Zo ziet een rondje over Circuit de la Sarthe eruit

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear