Op dit moment is er sprake van een enorme pk-inflatie in de supercarwereld. Dankzij turbo’s, elektrische ondersteuning zijn er bijna geen grenzen aan wat er mogelijk is. Tegenwoordig kijken we al lang niet meer op van 1.000 pk of meer. Maar meer vermogen is niet altijd beter. Ook niet voor een supercar. Dat bewijst de GMA T.33. Goed nieuws voor puristen die van dit soort auto’s houden, want er komt een nóg sportievere variant van deze auto: de GMA T.33S.
Dat bevestigt Gordon Murray, de eigenaar en naamgever van GMA (Gordon Murray Automobiles) aan Autocar. Nu is het op zicht al bijzonder dat een supercar dus nog meer, eh, super kan zijn. Het wordt een extra sportieve, wat straffere en ruigere versie, specifiek voor eigenaren die graag een paar rondjes over het circuit rijden met hun T.33. Zie het als een T.33 die onder handen is genomen door Daft Punk: Harder, Better, Faster, Stronger.
De GMA T.33S krijgt betere aerodynamica
Gordon Murray bevestigt dat het chassis verbeterd wordt, alsmede de aerodynamica. Of nou ja, verbeterd: de focus zal meer op sportief gebruik komen te liggen. De basis van de GMA T.33S is dus gelijk aan de T.33. Dat betekent hetzelfde chassis van aluminium en koolstofvezel. De motor zal de 4,0-liter V12 zijn van Cosworth, die goed is voor 607 pk. Deze zal ietsje sterker worden met een toerenbegrenzer die pas ingrijpt voorbij 11.100 toeren.
Dat zijn meer motorfietswaarden, bij auto’s kom je dat vrijwel nergens tegen. De GME T33S zal meteen de laatste van de huidige serie zijn. Deze serie bestaat uit de (snellere en duurdere) GME T.50 – die hypercar met ventilator aan de achterzijde – en de GMA T.33. De GMA T.33S is dan de derde toevoeging. Daarna komt de Britse sportwagenfabrikant met een compleet nieuwe auto. Deze zal staan op een nieuw platform en gebruik maken van een nieuwe aandrijflijn.
Pure rijsensatie
Bij GME houden ze niet echt van elektrificatie. Niet zozeer vanwege milieuoverwegingen, maar vooral omdat elektrificatie volgens hen een minder pure rijsensatie oplevert. Elektromotoren hebben accu’s nodig en die zijn zwaar. Ook klinkt een elektromotor nooit zo goed als een atmosferische en hoogtoerige V12. Overigens zal elektrificatie wel degelijk zijn intrede gaan doen bij GMA. Ze zullen alleen voldoen aan de minimale wettelijke vereisten en ervoor zorgen dat de beleving niet te veel wordt aangetast
Lees ook: De nieuwe GMA T.33 heeft weer ’de beste V12 ooit’, maar geen ventilator
Met de GMA T.33 (plus de Spider), T33S en T.50 kan het bedrijf het tot 2028 in elk geval uitzingen. Het is een klein bedrijf dat op beperkte schaal auto’s bouwt. Van de T.50 worden er 100 exemplaren gebouwd en van de T.33 ook. Of de T.33S daarvan los staat, is niet bekend. Gezien de ontwikkelingskosten van dergelijke auto’s kunnen we het begrijpen dat ze er een paar exemplaren bij willen bouwen.
Reacties