Is er een toekomst voor tuners als alle auto’s straks elektrisch zijn? Wij denken van wel. Enerzijds omdat de bestaande benzineauto’s en liefhebbers niet verdwijnen. En anderzijds omdat er blijkbaar nog wel het een en ander valt te ontgrendelen bij elektrische voertuigen. Neem de dikste uitvoering van de GMC Hummer EV met 1.000 pk en 15.500 Nm (vijftienduizend!). Dat ding is blijkbaar zo krachtig (en met 4.000+ kilo zwaar genoeg om geen wielspin te krijgen) dat hij wheelies kan doen.

Al Oppenheiser, de hoofdingenieur van de GMC Hummer EV, vertelt aan The Drive: ‘In de begindagen, toen we alleen het koppel voor en achter probeerden in evenwicht te brengen, kreeg ik de voorkant in de lucht.’ Om ‘functionele veiligheidsredenen’ is het koppel nu zodanig begrensd dat alle wielen op de grond blijven in de snelste rijmodus. Deze modus heet trouwens de WTF-modus (Watts to Freedom). De 0-100-tijd in deze modus ligt rond de 3 seconden. Nogmaals: met een auto van 4.000 kilo.

Elektrische auto’s hebben onbenutte potentie

We raden het uiteraard af, maar een handige softwaretuner zou in de toekomst kunnen wroeten in de code om alle newtonmetertjes op de achterwielen los te laten. Sowieso zijn elektrische auto’s rijdende computers. Dit maakt het voor bepaalde liefhebbers allemaal net een tikkeltje te kunstmatig, maar het biedt wel een hoop mogelijkheden om er wat moois van te maken. Dit is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want autobouwers zullen hun uiterste best doen om de code dicht te bakken.

De GMC Hummer EV doet geen wheelies, maar kan wel een ander trucje

De achterwielen van de GMC Hummer sturen mee. Nu is dat niets nieuws, want zo’n systeem kun je zelfs krijgen op een Renault Mégane, maar de Hummer gebruikt zijn vierwielbesturing voor een speciale krab-modus. De wielen sturen dan op lage snelheid dezelfde richting op. Hiermee kan de Hummer zijwaarts bewegen, net als een krabbetje. Handig bij uitdagend offroad-werk, of op een krappe (krabbe?) bouwplaats. Hoe dat eruit ziet, zie je in deze video.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)