Je zou denken dat meer turbo’s gelijk staat aan meer vermogen, maar dat heb je mis. Het gros van de Japanse helden uit de jaren negentig rolde uit de fabriek met een dubbele turbo. Deze set-up was er vaak op gericht om de vermogensafgifte lineair te laten verlopen. Meer turbo’s betekent dus een soepelere acceleratie. Wie souplesse ondergeschikt vindt aan power, gaat liever voor een enkele turbo. Of een ‘single turbo’, zoals tuners en Beyoncé het graag noemen.

Deze Toyota Supra verruilde ook zijn dubbele turbo voor een flinke ‘single turbo’. Het vermogen van de 2JZ-motor groeide daarmee volgens de verkoper naar 950 pk. Vrijwel elk onderdeeltje van de zes-in-lijn werd vervangen om het vermogen aan te kunnen. Om de dorstige zescilinder van peut te voorzien, werd hetzelfde type Walbro-brandstofpomp gemonteerd dat je in een Bugatti Veyron vindt. Een uitlaat van 10 centimeter doorsnee moet de gassen naar buiten escorteren.

Vanbuiten kreeg de Supra exterieurdelen van Ridox en 18-inch wielen van Wedsport met daarin grotere remmen. Deze Toyota Supra is op het moment van schrijven de goedkoopste auto met 900+ pk van Nederland. Hij staat in Reeuwijk te koop bij een particulier voor 58.999 euro. Op de teller staat ruim 180.000 kilometer, maar de motor zou zo’n 8.500 kilometer hebben gelopen. Kopen, en vooral rijden, geschiedt volledig op eigen risico.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)