
Je zou denken dat meer turbo’s gelijk staat aan meer vermogen, maar dat heb je mis. Het gros van de Japanse helden uit de jaren negentig rolde uit de fabriek met een dubbele turbo. Deze set-up was er vaak op gericht om de vermogensafgifte lineair te laten verlopen. Meer turbo’s betekent dus een soepelere acceleratie. Wie souplesse ondergeschikt vindt aan power, gaat liever voor een enkele turbo. Of een ‘single turbo’, zoals tuners en Beyoncé het graag noemen.
Deze Toyota Supra verruilde ook zijn dubbele turbo voor een flinke ‘single turbo’. Het vermogen van de 2JZ-motor groeide daarmee volgens de verkoper naar 950 pk. Vrijwel elk onderdeeltje van de zes-in-lijn werd vervangen om het vermogen aan te kunnen. Om de dorstige zescilinder van peut te voorzien, werd hetzelfde type Walbro-brandstofpomp gemonteerd dat je in een Bugatti Veyron vindt. Een uitlaat van 10 centimeter doorsnee moet de gassen naar buiten escorteren.
Vanbuiten kreeg de Supra exterieurdelen van Ridox en 18-inch wielen van Wedsport met daarin grotere remmen. Deze Toyota Supra is op het moment van schrijven de goedkoopste auto met 900+ pk van Nederland. Hij staat in Reeuwijk te koop bij een particulier voor 58.999 euro. Op de teller staat ruim 180.000 kilometer, maar de motor zou zo’n 8.500 kilometer hebben gelopen. Kopen, en vooral rijden, geschiedt volledig op eigen risico.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit


De Toyota Supra heeft een handbak, alleen bij de zescilinder


Toyota Supra schakelt bij met handbak


De Supra GT4 50 Edition is een raceauto, maar Toyota wil niet dat ermee geracet wordt


Zo klinkt het als je 96 fluitjes op je uitlaat monteert


Akio Toyoda stopt als baas van Toyota


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro


Toyota GR maakt zelf een AE86 restomod op waterstof


The Stig rijdt op het TopGear-circuit met een getunede Toyota GR Yaris


Driftige man laat op bergweg zien hoe je (volgens hem) met de Toyota GR Yaris moet rijden


Waarom de Toyota GR86 onze Sportauto van het Jaar 2022 is



De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit


Two-step van Toyota Supra breekt wijnglas


Supra 2JZ-motor in een grasmaaier


Kooptip: Toyota Supra met TRD-bodykit


Castrol TOM’s Supra teruggevonden


Dit Toyota Supra-reclamebord uit 1993 staat nog altijd



Piet liet zijn hondje chippen bij de dierenarts: ‘Snuffel loopt ineens veel harder’


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen



Toffer dan een Audi RS 6? Deze Mitsubishi Lancer Evo Wagon heeft 900+ pk


Je kunt je oude Game Boy (met een kabeltje) gebruiken als schermpje in je auto


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Mazda CX-60 PHEV Takumi review: Heeft Mazda de boot gemist?


Nissan X-Trail e-Power review: Heb je echt geen stekker nodig?


Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden


Nissan heeft een echte versie gebouwd van dit Max-Out concept


De Mazda CX-90 heeft de krachtigste benzinemotor van het merk ooit



Toffer dan een Audi RS 6? Deze Mitsubishi Lancer Evo Wagon heeft 900+ pk


Kun je straks je elektrische BMW naar benzine laten ruiken?


De elektrische Volkswagen ID. Buzz is de nieuwe auto van de Wegenwacht


Rijdt Max Verstappen straks in een elektrische Ford F-150 Lightning met 1.400+ pk?


Lamborghini Invencible en Auténtica zijn de laatste V12’s zonder hybride


Waarom is er geen maximumsnelheid op de Duitse Autobahn? En waarom hier wel?



Reacties