
Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, werkt naar eigen zeggen aan de puurste en lichtste supercar ooit. Het is de spirituele opvolger van de McLaren F1 – bijna drie decennia later. Voor nu krijgt de auto van Gordon Murray Automotive (GMA) de codenaam T.50 mee.
Wat maakt de Gordon Murray T.50 bijzonder?
Wat is dat nu voor vraag? Álles is bijzonder aan de Gordon Murray T.50. De unieke koolstofvezel monocoque zorgt voor een totaalgewicht van slechts 980 kilo. Dat is lichter dan de Aston Martin Valkyrie! Combineer dat met een atmosferische V12 van Cosworth die 650 pk produceert, en je hebt een angstaanjagende combinatie.
12.100 toeren per minuut
Door de luchthapper op het dak groeit het vermogen van de 3,9-liter V12 op hoge snelheid naar 700 pk. De twaalfcilinder kan ongelofelijk veel toeren maken, tot wel 12.100 tpm. Schakelen doet de bestuurder met een handbak. Pure waanzin. Wel is er een modus waarbij de V12 kalmeert en de auto dagelijks te gebruiken moet zijn.
Volgens de Murray krijgt de T.50 de meest geavanceerde aerodynamica die ooit op een straatlegale auto werd gezien. Onder de auto zit een ventilator die de carrosserie richting de grond zuigt voor meer downforce. Dat betekent ook dat er geen noodzaak is om de auto met grote vleugels uit te rusten.
Net als in de McLaren F1 zit de bestuurder van de Gordon Murray T.50 in het midden. Aan weerskanten kunnen passagiers plaatsnemen. ‘We werken al achttien maanden stilletjes aan het ontwerp van de auto en we zijn al vergevorderd. We spreken al met potentiële klanten en er is veel interesse’, zegt Murray. Ze willen 100 exemplaren bouwen voor zo’n 2,25 miljoen euro per stuk – exclusief belastingen.
Geen recordpoging voor de T.50
‘Ik heb absoluut geen interesse om records na te jagen op het vlak van topsnelheid of acceleratie. Net als bij de F1 hebben we geen specifieke doelstellingen gezet. Onze focus is het leveren van de puurste, meest belonende rijervaring in een supercar ooit’, aldus Gordon Murray.
Meer van TopGear


Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

Wat doet die enorme ventilator achter op de GMA T.50 eigenlijk?

Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

De beste supercar van het moment wordt nog wat beter, dit is waarom

Zo bouwt Cosworth V12-motoren voor GMA T.50

Grootste fouten van de McLaren F1

Gordon Murray T.50 walkaround

Gordon Murray T.50 is de opvolger van de McLaren F1

GMA V12 vs Valkyrie V12

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners
