
Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, werkt naar eigen zeggen aan de puurste en lichtste supercar ooit. Het is de spirituele opvolger van de McLaren F1 – bijna drie decennia later. Voor nu krijgt de auto van Gordon Murray Automotive (GMA) de codenaam T.50 mee.
Wat maakt de Gordon Murray T.50 bijzonder?
Wat is dat nu voor vraag? Álles is bijzonder aan de Gordon Murray T.50. De unieke koolstofvezel monocoque zorgt voor een totaalgewicht van slechts 980 kilo. Dat is lichter dan de Aston Martin Valkyrie! Combineer dat met een atmosferische V12 van Cosworth die 650 pk produceert, en je hebt een angstaanjagende combinatie.
12.100 toeren per minuut
Door de luchthapper op het dak groeit het vermogen van de 3,9-liter V12 op hoge snelheid naar 700 pk. De twaalfcilinder kan ongelofelijk veel toeren maken, tot wel 12.100 tpm. Schakelen doet de bestuurder met een handbak. Pure waanzin. Wel is er een modus waarbij de V12 kalmeert en de auto dagelijks te gebruiken moet zijn.
Volgens de Murray krijgt de T.50 de meest geavanceerde aerodynamica die ooit op een straatlegale auto werd gezien. Onder de auto zit een ventilator die de carrosserie richting de grond zuigt voor meer downforce. Dat betekent ook dat er geen noodzaak is om de auto met grote vleugels uit te rusten.
Net als in de McLaren F1 zit de bestuurder van de Gordon Murray T.50 in het midden. Aan weerskanten kunnen passagiers plaatsnemen. ‘We werken al achttien maanden stilletjes aan het ontwerp van de auto en we zijn al vergevorderd. We spreken al met potentiële klanten en er is veel interesse’, zegt Murray. Ze willen 100 exemplaren bouwen voor zo’n 2,25 miljoen euro per stuk – exclusief belastingen.
Geen recordpoging voor de T.50
‘Ik heb absoluut geen interesse om records na te jagen op het vlak van topsnelheid of acceleratie. Net als bij de F1 hebben we geen specifieke doelstellingen gezet. Onze focus is het leveren van de puurste, meest belonende rijervaring in een supercar ooit’, aldus Gordon Murray.
Meer van TopGear


Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

Wat doet die enorme ventilator achter op de GMA T.50 eigenlijk?

Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

De beste supercar van het moment wordt nog wat beter, dit is waarom

Zo bouwt Cosworth V12-motoren voor GMA T.50

Grootste fouten van de McLaren F1

Gordon Murray T.50 walkaround

Gordon Murray T.50 is de opvolger van de McLaren F1

GMA V12 vs Valkyrie V12

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
