Gordon Murray T.50: opvolger van de McLaren F1

De legendarische McLaren F1 krijgt een opvolger – en de specs zijn belachelijk

Foto('s): Gordon Murray AutomotiveGordon Murray T.50 opvolger McLaren F1
Gordon Murray T.50 opvolger McLaren F1

Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, werkt naar eigen zeggen aan de puurste en lichtste supercar ooit. Het is de spirituele opvolger van de McLaren F1 – bijna drie decennia later. Voor nu krijgt de auto van Gordon Murray Automotive (GMA) de codenaam T.50 mee.

Wat maakt de Gordon Murray T.50 bijzonder?

Wat is dat nu voor vraag? Álles is bijzonder aan de Gordon Murray T.50. De unieke koolstofvezel monocoque zorgt voor een totaalgewicht van slechts 980 kilo. Dat is lichter dan de Aston Martin Valkyrie! Combineer dat met een atmosferische V12 van Cosworth die 650 pk produceert, en je hebt een angstaanjagende combinatie.

12.100 toeren per minuut

Door de luchthapper op het dak groeit het vermogen van de 3,9-liter V12 op hoge snelheid naar 700 pk. De twaalfcilinder kan ongelofelijk veel toeren maken, tot wel 12.100 tpm. Schakelen doet de bestuurder met een handbak. Pure waanzin. Wel is er een modus waarbij de V12 kalmeert en de auto dagelijks te gebruiken moet zijn.

Volgens de Murray krijgt de T.50 de meest geavanceerde aerodynamica die ooit op een straatlegale auto werd gezien. Onder de auto zit een ventilator die de carrosserie richting de grond zuigt voor meer downforce. Dat betekent ook dat er geen noodzaak is om de auto met grote vleugels uit te rusten.

Net als in de McLaren F1 zit de bestuurder van de Gordon Murray T.50 in het midden. Aan weerskanten kunnen passagiers plaatsnemen. ‘We werken al achttien maanden stilletjes aan het ontwerp van de auto en we zijn al vergevorderd. We spreken al met potentiële klanten en er is veel interesse’, zegt Murray. Ze willen 100 exemplaren bouwen voor zo’n 2,25 miljoen euro per stuk – exclusief belastingen.

Geen recordpoging voor de T.50

‘Ik heb absoluut geen interesse om records na te jagen op het vlak van topsnelheid of acceleratie. Net als bij de F1 hebben we geen specifieke doelstellingen gezet. Onze focus is het leveren van de puurste, meest belonende rijervaring in een supercar ooit’, aldus Gordon Murray.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws