De GP van Mexico is een race waar men nog lang over zal napraten. De verdedigende acties van Verstappen grensden aan het agressieve. Dit zorgt er overigens wel voor dat Lando Norris een tijdje werd opgehouden en daardoor de race niet kon winnen. Nu kun je een boom opzetten of het wel sportief is om te willen winnen door een ander op te houden, maar het hoort er allemaal bij. We gaan nu dit weekend verder met de GP van Brazilië 2024 (officieel de GP van Sao Paulo, maar dat terzijde).
Red Bull heeft aangegeven dat de constructeurstitel uit zicht is. Dat hebben ze goed gezien, want McLaren (566 punten) én Ferrari (537 punten) staan hoger in het klassement dan Red Bull (512 punten). Red Bull scoort slecht mede vanwege Pérez die in Fernando Torres-esque vormcrisis zit. Om deze blamage te voorkomen voor volgend seizoen schijnt Helmut Marko de verrassend sterk rijdende Frank Colapinto binnen te willen halen.
Brazilië is nooit saai, mede dankzij het weer (dit weekend al helemaal)
Er zijn 32 Braziliaanse coureurs geweest in het verleden, maar sinds 2020 (Pietro Fitipaldi) doet er geen eentje mee. Het is de enige Zuid-Amerikaanse GP, dus is het een soort thuisrace voor de Argentijn Franco Colapinto. De race wordt gehouden op het circuit van Interlagos, wat letterblijk betekent ‘tussen de meren’. Bijzonder is dat men tegen de klok inrijdt. Inhalen is heel erg goed mogelijk op het circuit, met name bij bocht 1 en 4. Dit weekend is er ook een sprintrace, die telt 21 ronden. De race telt 71 ronden.
Qua weersomstandigheden is het dit weekend lekker onstuimig. Vrijdag is het droog, warm (25 graden) en bewolkt. Zaterdag is het warmer (28 graden) en gaat het in de middag even regenen. Op zondag wordt er een hoop regen verwacht rond het tijdstip van de race. Uiteraard kunnen we ons allemaal de GP van Brazilië in 2016 herinneren, waarin Verstappen een masterclass racen in de regen gaf.
Pirelli neemt de zachtst mogelijke banden mee qua compound: C3, C4 en C5. De baan is onlangs opnieuw geasfalteerd, dus het is voor de teams even aftasten hoe de auto erop presteert. Qua pitstopstrategie kun je twee kanten uit: op harde banden starten en dan rond ronde 30 over naar soft-banden. De kans is groter dat men start op soft-banden, rond ronde 20 over gaat op medium-banden en dan de laatste 20 ronden op soft-banden uitrijst.
Maakt Verstappen kans om de GP van Brazilië 2024 te winnen?
Jazeker. Ondanks dat de Red Bull niet de snelste auto van het veld is, liggen er zeker kansen. Brazilië is stiekem een ‘power’-circuit met veel stukken vol gas. Ook gaat het regenen en zullen de omstandigheden wisselend zijn. Qua afstelling is het een beetje geluk hebben, want voor de kwalificatie en sprintrace heb je wellicht een andere setup nodig om te kunnen winnen.
Kijken we naar de wedkantoren, dan is de kans vrij klein dat de Nederlander de GP van Brazilië 2024 wint (15/2). Lando Norris is de topfavoriet (15/8). Dat is ook geen gekke gedachte, de McLaren is immers op elk circuit erg snel. Charles Leclerc (5/2), Carlos Sainz (10/3) en Oscar Piastri (13/2) worden ook grotere kansen om de GP van Brazilië te winnen toegedicht.
Tenslotte nog even een antwoord op de vraag van de titel: kan Verstappen het kampioenschap ook beslissen. Het antwoord daarop is simpel: nee, niet definitief. Wel kan de Nederlandse coureur zichzelf een grote dienst bewijzen door te winnen. Dan is het – ongeacht wat Norris doet – bijna niet meer mogelijk om de titel mis te lopen. Als Lando uitvalt, wordt het eveneens een heel erg lastig verhaal!
Wat is stand nu in het F1-kampioenschap:
Het grote voordeel voor Verstappen is dat er telkens een ander wint. Of het nu Leclerc, Sainz, Piastri of Norris is. Tussen die vier is het nog heel erg spannend, maar het gat met Verstappen lijkt vooralsnog te groot. Het enige is wel: als Verstappen niet finisht (en dus geen punten haalt) en Norris wint (goed voor 25 punten), dan is ineens alle spanning weer terug in het kampioenschap.
Max Verstappen | Red Bull | 362 |
Lando Norris | McLaren | 315 |
Charles Leclerc | Ferrari | 291 |
Hoe laat begint de GP van Brazilië 2024?
De eerste vrije training begint vandaag om half vier onze tijd. Perfect om dus te volgens tijdens de vrijdagmiddagborrel. In dit training van slechts één uur moeten de coureurs de afstelling vinden, want voor de rest moeten ze presteren. Tip: geef de sprintrace op en rijdt met teveel downforce in de kwalificaties en de sprintrace. Als het dan ineens hard gaat regenen in de race heb je ineens de ideale afstelling. Doe er verder mee wat je wil.
Vrijdag 1 november
1e vrije training: 15:30 uur – 16:30 uur
Sprint kwalificatie: 19:30 – 20:15
Zaterdag 2 november
Sprintrace: 15:00 uur – 16:00 uur
Kwalificatie: 19:00 uur – 20:00 uur
Zondag 3 november
Race: 18:00 uur
Reacties