Gran Turismo sloot onlangs het seizoen van virtueel racen in Monaco af met de Gran Turismo World Finals. Er waren races en winnaars zonder dat er één druppel echte benzine doorheen ging. Dat zal de planeet weer even gezond en blij houden. Vooruit, kijken naar digitale motorsport valt niet bij iedereen even goed. Toch denken we dat het wereldkampioenschap van Gran Turismo de goede balans heeft gevonden om esports voor racegames echt interessant te maken. Hoe precies? Er zijn een aantal redenen:
1. Gran Turismo esports heeft afwisseling
Gran Turismo Sport heeft inmiddels een ruim assortiment aan circuits en auto’s. Daarom zie je in één uitzending van Gran Turismo esports al een aantal verschillende circuits, in dezelfde tijd die je nodig hebt om een hele Grand Prix te kijken. Een andere reden waarom het interessant is om te kijken, is dat het kampioenschap vaak wordt gebruikt om nieuwe auto’s en circuits te teasen voordat ze officieel in de game komen. In de finale van het seizoen in Monaco kregen we bijvoorbeeld een sneak peek van de favoriet uit het klassieke Gran Turismo, Laguna Seca. Deze is komende maand beschikbaar als gratis download.
2. Het is goed te bekijken
Elke ronde is beschikbaar als een tv-show van hoge kwaliteit, waardoor het spel mooi blijft om naar te kijken. GT Sport is gemaakt met dit soort uitzendingen in gedachten, dat is aan veel dingen te zien. De game bevat handige overlays, extra camerahoeken die je zelf kunt kiezen en wanneer er iets spectaculairs gebeurt, kun je het meteen terugkijken. Er zijn gespecialiseerde commentatoren ter plaatse, waaronder simracing-expert Jimmy Broadbent. Ook vinden er interviews plaats met de belangrijkste deelnemers na de race. De races zijn kort, een beetje vergelijkbaar met Formule 1, maar ze profiteren van de toegevoegde banden- en brandstofstrategie. En aangezien het een gloednieuw kampioenschap is, kunnen ze nog spelen met de regels totdat alles klopt.
3. Het is relevant
Het Gran Turismo-wereldkampioenschap is een goede manier om nieuw talent op te sporen en te helpen met het opbouwen van een carrière in de echte motorsport. De Braziliaanse coureur Igor Fraga heeft zijn zinnen al gezet op een seizoen in de Formule 3. Met Gran Turismo als sponsor. Het zou ons niet verbazen als er meer jong talent gaat volgen. Misschien krijgt Fraga het de komende jaren wel voor elkaar om in de Formule 1 terecht te komen. Dat zou de ultieme bevestiging zijn van de waarde van het simulatieracen van Gran Turismo Sport. Of Lewis Hamilton stopt met zijn werk om fulltime op zijn Playstation te spelen, dat kan ook.
4. Echte coureurs krijgen het in de gaten
Wat opviel bij het kampioenschap was hoeveel echte coureurs erbij waren om te kijken of om deelnemers te steunen. Lewis Hamilton was opnieuw de eregast bij de opening van de competitie. Hij gaf advies aan de deelnemers over het omgaan met stress en spanningen tijdens een kampioenschap. Ook kondigde hij nieuwe content aan voor de game, waarmee je Hamiltons tijden kunt proberen te verbeteren. Max Verstappen liet onverwachts op zondag zijn gezicht zien bij de Nations Cup-finale.
5. Autofabrikanten vinden het geweldig
Het grote verschil tussen Gran Turismo en andere racegames is de relatie met autofabrikanten. Dat hebben ze vooral te danken aan hun Vision GT-project. Lamborghini onthulde zijn nieuwe concept tijdens het evenement, de Lambo V12 Vision GT Concept. De Gran Turismo Manufacturer’s Cup biedt fabrikanten alle voordelen van een raceprogramma, maar zonder de kosten. Dan begrijp je wel waarom ze zo graag meedoen.
6. Het kampioenschap blijft
Voor de maker van de serie, Kazunori Yamauchi, zijn de esports-activiteiten van Gran Turismo meer dan een marketingstunt. Hij ziet het als het begin van de volgende 100 jaar van de motorsport. Hij ziet GT Sport als een manier voor mensen met een ‘meer bescheiden achtergrond’ om mee te kunnen doen. ‘Motorsport heeft een lange historie, maar in een groot deel daarvan was het alleen een mogelijkheid voor mensen uit hogere sociale klassen. Mensen met geld’, zegt Yamauchi tegen TopGear. ‘Ik groeide op in een tijdperk waarin de deuren van de motorsport voor iedereen open stonden. Zo kwam ik erachter hoe leuk ik het vond. Ik ben bang dat motorsport niet meer kan bestaan in populaire cultuur als we nu niet iets veranderen. De auto-industrie maakt zich hier ook zorgen om.’
Reacties