Aanschouw de Porsche Carrera GT – maar niet zomaar eentje. Dit is een groene Porsche Carrera GT met gouden accenten. Hij is door Porsche Classic volledig gerestaureerd. Noem het gerust een gloednieuwe Carrera GT. Al klaar met kwijlen? Oké, nog eventjes dan – en lees daarna hoe dit pareltje tot stand is gekomen.
Groene Porsche Carrera GT: racemonster voor de straat
In 2005 verscheen de Porsche Carrera GT. Met een krachtige 5,7-liter V10-middenmotor die 620 pk levert, is deze Carerra GT een schoonheid en een beest tegelijk. De naald van de toerenteller klimt tot 8.400 tpm. Als je een beetje weet om te gaan met de koppeling, schiet je in 3,9 seconden naar de 100 en door tot een topsnelheid van 330 km/u.
In zijn tijd was deze Porsche Carrera GT het beste wat je kon krijgen. We hebben het over diffusers en luchtkanalen die samenwerkten met de vlakke koolstofvezel onderkant om met behulp van zwarte magie de auto aan de weg te zuigen. De Carrera GT weegt slechts 1.380 kilo – zelfs de stoelen bestaan uit magnesium en koolstofvezel.
Het herstelproces
De eigenaar bracht zijn Porsche Carrera GT naar Porsches Classic-afdeling om hem weer als nieuw te maken. Het stappenplan? Strip het geheel kaal en bouw het dan weer op. En met helemaal bedoelen we alles, maar dan ook alles. Elke bout en elke moer eruit. Alles moest vervangen of als nieuw gerestaureerd worden. Nogmaals: alles.
Het proces was intens. Neem als voorbeeld het koolstofvezel. Verouderd koolstofvezel vergeelt en wordt vaal. Porsche besteedde maar liefst 350 uur aan het herstellen van al het koolstofvezel – en dat is inclusief dat van de monocoque. Alles, weet je nog?
Unieke elementen
De auto moest een nieuw kleurtje krijgen, maar niet zomaar eentje. Het moest een tint worden die nooit leverbaar was op de Porsche Carrera GT: Oak Green Metallic. De magnesium velgen zijn ook speciaal ontworpen voor deze Porsche Carrera GT. Ze zijn geïnspireerd op de legendarische BBS-velgen en kregen een mooie goudkleur mee.
Omdat het polijsten – volgens de verfijnde Duitsers – op langere termijn schade zou veroorzaken aan de randen van de velgen (het materiaal wordt zwakker), moest er een andere manier gevonden worden om de boel toch te laten glimmen. En dat werd zilver. Niet de kleur, maar het metaal. Porsche spoot een dun laagje zilver op de velgen om ze een chromen finish te geven.
Reacties