Menig autoliefhebber wordt vaak nogal sip van het downsizen van motoren. Waar we het liefst geen genoegen zouden nemen met minder dan acht cilinders, is de realiteit dat het steeds moeilijker wordt om een flinke motor in je motor te hebben. Iets met uitstoot en BPM. Natuurlijk kan een motor ook nog steeds groot zijn in 2021. Kijk maar naar het bedrijf WinGD. Zij maken de RT-flex96C, de grootste motor ter wereld. .
Hoe groot dat is?
Denk groot. Nee, nog een heel stuk groter. Waarschijnlijk denk je dan nog niet groot genoeg. De grootste motor ter wereld weegt 2.300 ton en is 26,6 meter lang. De veertien cilinders hebben elk een diameter van 96 centimeter en zijn 250 centimeter diep. Je kunt dus letterlijk verdwijnen in één van de cilinders van deze megamotoren. Met deze gigantische afmetingen produceert de uit de kluiten gewassen diesel 114.800 pk.
Deze dieselmotor vind je niet terug in een Toyota Aygo. De RT-flex96C drijft ultragrote containerschepen aan die een capaciteit van 16.000 containers hebben. De veertien-in-lijn dieselmotor zorgt ervoor dat de containerschepen een snelheid van 27 knopen kunnen halen, ongeveer 50 km/u. Door de enorme omvang komt de motor niet verder dan 120 toeren per minuut. Al zul je toch geen wedstrijdje hoeven doen wie er het snelst wegsprint bij de sluis.
Zuinig is de motor zeker niet. Op een dag slokt de RT 250 ton aan zware stookolie op. Voor een afstand van 1.200 kilometer lust de motor graag 300.000 liter. Dat is 250 liter per kilometer van waarschijnlijk de goorste peut die er bestaat. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat elke cilinder een inhoud van 1828,7 liter heeft. Met de hoge brandstofprijzen van dit moment kun je dus maar beter op zoek naar een 2JZ of een LS om in je auto te leggen.
Case heeft op 25 september 2021 geschreven:
250 ton per dag kan niet kloppen. Moet ergens tussen de 400 en 500 zijn. Tenzij de motor niet op vol vermogen draait.
Herman heeft op 26 september 2021 geschreven:
Ga kijken wat stork diesel in hengeloin de jaren 55_ 60 een 8 cilinder voor motoren bouwde. Een model staat nog in het techniek museum in hengelo
vincent heeft op 25 september 2021 geschreven:
smerige HFO tijd dat we die scheepvaart gaan aanpakken
Bram heeft op 25 september 2021 geschreven:
Zuinig of niet zuinig buiten beschouwing gelaten. Wat zelden vermeld wordt is dat een deel van deze grote scheepsmotoren dienst doen als (nauwelijks of niet gecontroleerde) verwerkingsinstallaties voor gevaarlijk chemisch afval dat onder de brandstof gemengd wordt.
Joeri heeft op 25 september 2021 geschreven:
Ik beaam dat. Nederland is de grootste boef daarin. Steletje vuilakken…
Roy heeft op 24 september 2021 geschreven:
En bougies van 2 meter ;’)
Hotmailer heeft op 25 september 2021 geschreven:
Bougies in een diesel?
Uhh..
JW heeft op 24 september 2021 geschreven:
Deze scheepsmotor loopt niet op “zware stookolie”, “waarschijnlijk de goorste peut die er bestaat” zoals in het artikel gesteld wordt, maar op diesel.
Chris heeft op 1 oktober 2021 geschreven:
Diesel is en ruikt ook heel smerig en zou verboden moeten worden.
Ikkaniettellen heeft op 24 september 2021 geschreven:
Als ik de cilinderinhoud bereken op grond van de vermelde gegevens (formule = π * r2 * h) kom ik op een ander getal dan 1828,7
MT heeft op 24 september 2021 geschreven:
En hoe kan je dit berekenen als de hoogte van de piston niet gezegd wordt?
De 250 cm is de diepte van de cilinder, maar de hoogte van de pistonkoppen moet daar nog afgetrokken worden. Aangezien dit een gigantische motor is zal dit niet om enkele cm gaan
Freekyo heeft op 25 september 2021 geschreven:
Nee.
Het gaat om de ruimte boven de zuiger als deze op het laagste punt staat.
Dat is dus 25 * 9.6 * 9.6 * pi / 4 = 1809 en een beetje liters.
De hoogte van de zuiger is niet relevant
kW heeft op 27 september 2021 geschreven:
Dom dom
Zakzwijn heeft op 24 september 2021 geschreven:
Onzuinig? Deze motor is juist zeer zuinig en efficient als je het vergelijkt met het gewicht wat er verplaatst wordt.
Gerard heeft op 24 september 2021 geschreven:
1,56 liter per container per 100km inderdaad superzuinig een vrachtauto heeft daar 30 liter voor nodig. Dus dan die ook maar niet meer maken. Vraag me af waar je dan je eten haalt
Dus! heeft op 24 september 2021 geschreven:
Idd. Een flesje wijn vanuit Zuid Amerika verschepen heeft een minder grote co2 stempel dan het flesje dat we vanuit de Bordeaux naar Nederland rijden. 1 van de redenen dat niet Europese wijnen doorgaans goedkoper zijn.
Remme heeft op 24 september 2021 geschreven:
Is wel geen diesel he!
1t heavy fuel geeft 3.2t co2, zelfde als je diesel,
Maar geeft vooral 17t zwaveldioxide, je diesel 0.02ton van dat spul. Die brandstof is ridicuul vervuilend. En van China tot hier stookt die er wél wat van op
SL heeft op 24 september 2021 geschreven:
1,56 liter per container per 100km inderdaad superzuinig een vrachtauto heeft daar 30 liter voor nodig.
Gap heeft op 24 september 2021 geschreven:
Ik heb het niet nagerekend, maar mijn Micra gebruikt nog meer en dan heb ik nog niet eens een zeecontainer bij me.
Pietuithellevoet heeft op 24 september 2021 geschreven:
Hoeveel wegenbelasting zou je betalen als je zo iets in je auto bouwt?
Alias heeft op 23 september 2021 geschreven:
Niet zuinig zeggen ze dan… Volgens mij is dit juist een van de zuinigste als je kijkt naar het specifieke brandstof verbruik (L/kW)
Wilfried heeft op 23 september 2021 geschreven:
Bizar om in deze tijd nog zo n vieze motor te bouwen.
Hans heeft op 30 september 2021 geschreven:
Ik begon me al schuldig te voelen met mijn 1.5 turbo.
DIM heeft op 24 september 2021 geschreven:
Uw speedpedelec geraakt anders niet tot bij u. Of ga je hem zelf halen in Azië?
Mark heeft op 24 september 2021 geschreven:
“Build a better one”
Heiti heeft op 24 september 2021 geschreven:
Zijn veel dingen die meer bizar zijn
Jesper heeft op 24 september 2021 geschreven:
Tja dat is voor die mensen die zonnepanelen uit het verre oosten op het dak willen hebben, het moet hier toch heen komen met de boot
Henkie heeft op 24 september 2021 geschreven:
Gelukkig kunnen zonnepanelen ook lokaal geproduceerd worden en zijn transportbedrijven ook bezig met electrisch/waterstof schepen. Zodat dit soort uitstoot over een paar jaar tot het verleden behoort.Zodat mensen die niet te veel dieseldampen hebben ingeademd met oplossingen komen i.p.v. dit soort opmerkingen.
Dirk heeft op 24 september 2021 geschreven:
En hoe maken we die waterstof, als je geen kerncentrale meer mag gebruiken?
Met hout, gas of steenkool?
Wind en zo’n zullen die massa’s zeker niet brengen.