De route die het vaakst gevlogen wordt, is een feestvlucht. Niet Düsseldorf naar Mallorca of Eindhoven richting Ibiza, maar een vlucht binnen Zuid-Korea. Volgens Tripadvisor zijn er dagelijks zo’n 119 vliegtuigen van Seoul en naar het feesteiland Jeju. En die mensen moeten ook weer terug. Al die korte vluchten zijn niet geweldig voor onze aardbol. De lange ook niet, trouwens.

Net als in de auto-industrie zijn er verschillende aanvliegroutes richtig een duurzame toekomst. Stellantis stopt geld in een project voor een elektrisch vliegtuig en Rolls-Royce bouwt samen met EasyJet een reusachtige waterstofmotor. Andere bedrijven denken dat we in de toekomst niet vliegen, maar een trein pakken die 1.000 km/u haalt.

Eén waterstofmotor

ZeroAvia denkt dat waterstof een rol gaat krijgen in de toekomst. Volgens het bedrijf zou dit het grootste waterstofvliegtuig ter wereld zijn. ZeroAvia heeft één van de motoren op een Dornier 228 vervangen met een eigen waterstofmotor. Het vliegtuig zet waterstof om in elektriciteit (net als een Toyota Mirai) om de propeller elektrisch aan te drijven. De tweede motor was nog een ouderwetse turboprop.

Deze week maakte het grootste waterstofvliegtuig ter wereld zijn eerste korte testvlucht. Al na tien minuten staat de kist weer op het asfalt, maar dat was ook precies de bedoeling. ZeroAvia spreekt van een succesvolle eerste test. De vlucht zorgt ervoor dat dit het grootste vliegtuig is dat ooit op waterstof de lucht in ging.

Er komen meer vliegtuigen op waterstof aan

Dit vliegtuig is onderdeel van het HyFlyer II-project, dat wordt gefinancierd door de Britse overheid. Het doel van het project is om kleine passagiersvliegtuigen groener te maken. In 2025 wil ZeroAvia het eerste vliegtuig in dienst nemen. Het waterstofvliegtuig moet dan ruim 550 kilometer ver komen. Hierna moeten meer waterstofvliegtuigen in rap tempo volgen.

In 2026 wil ZeroAvia een vliegtuig verkopen dat tot 80 mensen kan vervoeren die tenminste 1.850 kilometer aan een stuk kan vliegen. Het ultieme doel staat gepland voor 2040. Dan moet er plaats zijn voor meer dan 200 passagiers en moet het vliegtuig ruim 9.260 kilometer ver komen. Daarmee zou hij direct van Schiphol naar het Koreaanse feesteiland Jeju kunnen vliegen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear