
De BMW M5 (E60) was de eerste productiesedan met een V10 ooit en daarmee misschien ook wel de best klinkende sedan tot dan toe gemaakt. Door de tiencilinder in een tweedeurs te leggen, zou je op papier het recept minder bijzonder maken, want coupés met heel dikke motoren bestaan al veel langer. Kijk maar naar Lamborghini of Dodge. Deze Hartge BMW M3 V10 bewijst dat theorie en praktijk soms mijlenver uit elkaar liggen.
De 5,0-liter V10 koop je voor het geluid, maar de specificaties zijn ook niet mis. De tiencilinder produceert 450 pk in de normale modus en als je op de power-knop bij de pook drukt, stijgt het vermogen naar 550 pk. De Hartge H50 sprint in 4,4 seconden naar de 100 km/u sprint en stopt met accelereren bij 330 km/u. Het totale gewicht is een forse 1.670 kilo. De ophanging werd aangepast voor het extra gewicht en de achteras is verstevigd zodat ie niet knapt.
Het is niet helemaal duidelijk hoeveel Hartge H50’s er bestaan. Van de sedanversie rijden er zo’n tien exemplaren rond, vertelt de verkoper van Euro Classics aan TopGear. Contact met Hartge kon hij helaas niet meer krijgen, omdat de tuner inmiddels op de fles is. Wel kreeg hij een medewerker te pakken en die vertelde dat hij slechts één BMW M3 heeft omgebouwd tot H50. Het kan dus zijn dat dit de enige BMW M3 V10 van Hartge is die er bestaat. Wel zijn er een paar 3-serie Coupés (dus non-M3) die de behandeling kregen.
De eerste eigenaar betaalde in 2006 zo’n 168.000 euro voor deze Hartge BMW M3 V10, zonder Nederlandse belastingen. De huidige eigenaar kocht hem eigenlijk voor zijn bedrijf, maar kon het niet laten hem zelf op kenteken te zetten en tikte zelf nog even een hoop BPM af, twee jaar geleden. Nu hij is uitgespeeld, mag dit exemplaar met 30.000 kilometer op de teller weg voor 65.500 euro. Hou jij ‘m in Nederland?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Kooptip: Hartge Compact V8 4.7

Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

VIDEO: Driftende BMW-rijder wordt betrapt door de politie, maar heeft extreem veel geluk

Vader en zoon kopen twee jaar na elkaar een BMW M3, ontdekken bizar toeval

Kijk hoe de V8 van een BMW M3 op hoge snelheid ploft op de Autobahn

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Hallo ,
Bij deze kleine correctie vwb de firma HARTGE bedrijf is niet op de fles gegaan zoals vermeld !
Men is gestopt met ontwikkeling en levering van delen !
Groet ,
Henny van Doorn
HARTGE HOLLAND