De BMW M5 (E60) was de eerste productiesedan met een V10 ooit en daarmee misschien ook wel de best klinkende sedan tot dan toe gemaakt. Door de tiencilinder in een tweedeurs te leggen, zou je op papier het recept minder bijzonder maken, want coupés met heel dikke motoren bestaan al veel langer. Kijk maar naar Lamborghini of Dodge. Deze Hartge BMW M3 V10 bewijst dat theorie en praktijk soms mijlenver uit elkaar liggen.

De 5,0-liter V10 koop je voor het geluid, maar de specificaties zijn ook niet mis. De tiencilinder produceert 450 pk in de normale modus en als je op de power-knop bij de pook drukt, stijgt het vermogen naar 550 pk. De Hartge H50 sprint in 4,4 seconden naar de 100 km/u sprint en stopt met accelereren bij 330 km/u. Het totale gewicht is een forse 1.670 kilo. De ophanging werd aangepast voor het extra gewicht en de achteras is verstevigd zodat ie niet knapt.

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel Hartge H50’s er bestaan. Van de sedanversie rijden er zo’n tien exemplaren rond, vertelt de verkoper van Euro Classics aan TopGear. Contact met Hartge kon hij helaas niet meer krijgen, omdat de tuner inmiddels op de fles is. Wel kreeg hij een medewerker te pakken en die vertelde dat hij slechts één BMW M3 heeft omgebouwd tot H50. Het kan dus zijn dat dit de enige BMW M3 V10 van Hartge is die er bestaat. Wel zijn er een paar 3-serie Coupés (dus non-M3) die de behandeling kregen.

De eerste eigenaar betaalde in 2006 zo’n 168.000 euro voor deze Hartge BMW M3 V10, zonder Nederlandse belastingen. De huidige eigenaar kocht hem eigenlijk voor zijn bedrijf, maar kon het niet laten hem zelf op kenteken te zetten en tikte zelf nog even een hoop BPM af, twee jaar geleden. Nu hij is uitgespeeld, mag dit exemplaar met 30.000 kilometer op de teller weg voor 65.500 euro. Hou jij ‘m in Nederland?

Reacties

  • Henny van Doorn heeft op 3 januari 2020 geschreven:

    Hallo ,
    Bij deze kleine correctie vwb de firma HARTGE bedrijf is niet op de fles gegaan zoals vermeld !
    Men is gestopt met ontwikkeling en levering van delen !
    Groet ,
    Henny van Doorn
    HARTGE HOLLAND

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Henny van Doorn Reactie annuleren

(verplicht)