Daar is ie dan, het eerste productie-prototype van de Hennessey Venom F5 – de langverwachte All American hypercar. Kleine spoiler: de specificaties stellen niet teleur. Eerst even de naam: F5 is afgeleid van de Schaal van Fujita, waarmee men de kracht van een tornado uitdrukt. De F5 is de imposantste woei, met windsnelheden tot 511 km/u. Dat is een getal waar we later op terugkomen. De snelheid is de reden waarom de bovenkant van het stuur ontbreekt en de graphics lijken op die in een straaljager. ‘Met 500 km/u ben je minder een rijder, meer een piloot’, zegt John Hennessey, grote baas van Hennessey Performance.

Specificaties Hennessey Venom F5

Pas op, want er zijn mensen vanwege minder heftige cijfertjes doorgedraaid. De specificaties van de Hennessey Venom F5 beginnen bij de 6,6-liter twin-turbo V8 met de bijnaam Fury. Het vermogen is 1.816 pk bij 8.000 tpm en 1.616 Nm bij 5.000 tpm. Dat maakt het – voor het moment – de krachtigste productiemotor ter wereld voor een straatauto. De koolstofvezel monocoque is volledig nieuw (het is dus geen Lotus) en het totaalgewicht is een magere 1.360 kilo. Dat is slechts 30 kilo meer dan een F8 Tributo, maar dan met ruim 1.000 pk meer. 1.335 pk per ton – laat dat maar even inwerken.

De motor van de Hennessey Venom F5 is in de absolute basis een V8-motor van General Motors (een zogenoemde pushrod uit de LS-serie), maar de dry sump, het gietijzeren onderblok, de titanium kleppen, de dubbele injectoren per cilinder en eigenlijk vrijwel alles is nieuw of stevig onder handen genomen. Veel spul komt uit de wereld van het dragracen. De versnellingsbak is er eentje met zeven verzetten en één koppeling. Schakelen doet de bestuurder met flippers. Het motormanagement limiteert het vermogen in de eerste vier versnellingen om te zorgen dat je niet stil blijft staan in een walm van je eigen rook.

De 0-100-tijd van de Hennessey Venom F5

De eerste simulaties tonen een 0-100-tijd van 2,6 seconden en 0-200 in 4,7 seconden. Van 0 naar 402 km/u (250 mijlen per uur) in 15,5 seconden. Het halen van die 402 km/u duurt bij een Chiron twee keer zo lang. De Venom F5 is volgens de berekeningen 7 seconden sneller naar de 402 dan de Koeningsegg Regera. De topsnelheid waar Hennessey op mikt is 500 km/u. Kijkend naar de versnellingsbak en de toerenbegrenzer is de theoretische topsnelheid van de Hennessey Venom F5 zelfs 550 km/u. De topsnelheid in de echte wereld (want er zijn nog zaken als luchtweerstand) zal ergens liggen tussen de 500 en 550 km/u.

De prijs en andere zaken

De prijs van de Hennessey Venom F5 is omgerekend net noordelijk van de 2 miljoen euro. Hennessey bouwt slechts 24 exemplaren en de productie begint volgend jaar. Niet onbelangrijk: de banden zijn Michelin Pilot Sport 2’s die je gewoon bij de Kwikfit om de hoek kunt halen. De dempers zijn handmatig te verstellen om gewicht te besparen. De remmen komen van Brembo en zijn keramisch. Voor liefhebbers heeft Hennessey een circuit-pakket in de aanbieding met downforce-elementen. Die kun je er bij een circuitdag op schroeven.

En het wereldrecord?

In de lente begint de eerste test op de landingsbaan van het Kennedy Space Center in Florida. Ze gebruiken daarvoor een Hennessey Venom F5 die identiek is aan de 24 klantenauto’s. Op het stuk asfalt van 5 kilometer hebben ze 3,5 kilometer de tijd voor acceleratie en de rest is remweg. ‘Welke snelheden halen we op die afstand? Hij komt misschien in de buurt van 480 km/u. Misschien wat meer, misschien wat minder’, zegt John Hennessey. De 500 km/u aantikken wil John op een openbare weg in Texas doen, dus dat komt later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)