UpCycling is momenteel erg in trek, en de Fiat is mee gaan doen aan de trend. Ze toverden een enorme, oude werkplaats in hun historische Mirafiori-fabriek om tot het beste rusthuis voor auto’s ooit. Volgens de website gaat de Heritage Hub ‘binnenkort’ open voor het publiek, maar dat staat er al een tijdje, vermoeden we. Ongetwijfeld heeft het te maken met een heersende pandemie.

De Heritage Hub is een grote tentoonstelling van meer dan 250 auto’s van de 120-jarige catalogus van de Fiat en de zustermerken. Elk model dat bij de familie hoort is er te vinden. De nog steeds groeiende voorraad is nu al meer dan 60 miljoen euro waard. En dan tellen we de andere 300 auto’s die staan opgeborgen nog niet mee.

Maar het scala aan creativiteit, innovatie en gekheid in de ruimte maakt het eerder een gesticht dan een rusthuis. Het is Italië op zijn best. Dit is een selectie van onze favoriete gestoorde creaties.

De poortwachter

Roberto Giolito is zonder twijfel een grote naam in de wereld van autodesign. Hij was het meesterbrein achter de Multipla en de ‘nieuwe’ Fiat 500. Maar we gaan er nu niet te ver op in. Roberto onderhoudt de Heritage Hub. En achter die jampotbril en de krullen zit een nog steeds fantastisch werkende hersenpan. Hij kan op elk moment uitbarsten in een gepassioneerde speech over de geschiedenis en de eigenaardigheden van de aanwezige auto’s van de Fiat Group.

Lancia ECV 2 uit 1988

De rallyauto op de achtergrond in de Heritage Hub herken je vast wel: de Delta S4. Maar die op de voorgrond? Dat moest eigenlijk zijn opvolger worden. Hij werd de ECV 2 genoemd, één van de meest complexe en radicale rallyauto’s ooit gemaakt. Hij was ontworpen voor de Groep S-klasse, die helaas in 1987 al werd opgeheven. We hebben de ECV 2 daarom nooit in actie kunnen zien. Erg jammer, want de auto, die voor het grootste deel uit kevlar en koolstofvezel bestaat, was echt een potentieel wapen.

Lancia Trevi Bimotore uit 1984

Lancia had een auto met vierwielaandrijving nodig om te kunnen concurreren met de rallyauto’s van Audi. Giorgio Pianta kwam op het idee om een hoekige familie auto te pakken, de achterste stoelen eruit te halen en daar een opgevoerde 2,0-liter motor te plaatsen. Dezelfde motor die ook nog steeds voorin onder de motorkap te vinden was. Wat we hier hebben, is een knotsgekke, vierwielaangedreven rallyauto met dubbele motor en dubbele versnellingsbak.

Alfa Romeo ‘T-car’ uit 1980

De jongeren onder jullie weten dit misschien nog niet, maar er was een tijd dat de F1-auto’s van Alfa Romeo geen saai beschilderde Sauber’s waren. Het grootste succes van Alfa Romeo in de Formule 1 waren een aantal wereldtitels in 1950 en 1951. Maar in de jaren ’80 ontwierp de fabrikant ook krachtige, dorstige en onbetrouwbare turbomotoren met meer dan 800 pk. Tot 1985, toen ze de sport verlieten als autobouwer. Het bewijs hiervan staat in de Heritage Hub.

Fiat Abarth 750 Record Bertone uit 1956

Karl Abarth hield van snel gaan. En hij hield ook van records breken. Tussen 1956 en 1966 zette hij met elf verschillende auto’s 113 internationale records en zes wereldrecords rondom Monza. Deze gestroomlijnde UFO is één van die elf auto’s. Hij bestaat onder andere uit mechanische onderdelen van de Fiat 600, maar de motor is opgevoerd naar de specificaties van een Abarth 750. En hij weegt slechts 385 kilogram. De motor en de vorm zorgen voor een constante topsnelheid van zo’n 190 km/u.

Fiat Oltre uit 2006

Hier is er een voor je innerlijke achtjarige: de Fiat Oltre. Deze auto is hét voorbeeld  van de Fiat Group dat laat zien dat groot niet per se mooi is. Want de Oltre is echt groot. Dankzij LMV-fundamenten van Iveco weegt hij zo’n vier ton, heeft zo’n 50 centimeter grondspeling, vierwielaandrijving en een hoop volledig te sperren differentiëlen. Maar de motor is maar klein: een 3,0-liter viercilinder diesel die 185 pk en 456 Nm levert.

Fiat ESV 1500 uit 1972

Begin jaren ’70 was het nemen van een kop koffie en een sigaret voor het rijden zowat de enige veiligheidsmaatregel. Maar in 1972 deed Fiat een poging om auto’s minder dodelijk te maken met deze Experimental Safety Vehicle. Het is simpel gezegd een 126 met een rugbyhelm. Het interieur is vervormbaar, om je gezicht te beschermen bij ongelukken, en het licht die hilarische bumpers nog extra uit. Deze ESV 1500 staat veilig in de Heritage Hub.

Fiat 600 prototype uit 1953

Zonder dit stukje geschiedenis van de Fiat Group had de Fiat 500 niet bestaan. Het is de Progetto 100, een prototype voor de Fiat 600, de auto die de inspiratie was voor de welbekende Fiat 500. Net als bij de Citroën 2CV is het principe simpel: hij kan vier volwassenen en bagage vervoeren met een snelheid van 85 km/u. En dat allemaal in een auto die niet meer weegt dan 450 kilogram. Dat hij er ook nog super uitziet, is een bonus. Het is Roberto’s favoriet.

Lancia Delta HF Integrale Groep A uit 1988

De Lancia Delta versloeg in zijn tijd de oppositie door het WRC zes keer op een rij te winnen, tussen 1987 en 1992. Een recordaantal overwinningen achter elkaar. Maar de meeste Integrales rijden niet rond met een soort van buitenboordbeugel, zoals deze. Dit is de auto waarin Miki Biasion en Tiziano Siviero de Safari Rally in 1988 wonnen. Dat ging niet zonder problemen. Waar komen die deuken toch vandaan? Laten we zeggen dat ze geen ‘overstekende zebra’s’-borden hadden op het parcours.

Lancia Flaminia Coupé uit 1960

Deze auto is een aparte vertoning. Het is een ambitieus project van designer Raymond Loewy, de man achter het wereldberoemde ontwerp van de Coca-Cola-fles. Voor zijn tijd was het een meesterwerk, met een baanbrekend, innovatief design. Kijk eens naar de twee uitstekende mistlampen, die losstaan van de carrosserie – zodat de remmen beter kunnen afkoelen. Of de vleugelklep op de achterruit. En nog veel meer bijzondere details.

Fiat PanDakar uit 2007 mag niet ontbreken in de Heritage Hub

De PanDakar bewijst dat niet alle rallyvoertuigen reusachtige bruten hoeven te zijn. Het kunnen ook kleine bruten zijn. Hij werd in 2007 gebouwd om de Dakar Rally aan te gaan, zoals bekend één van de meest slopende enduranceraces ter wereld. Fiat haalde twee Panda’s uit elkaar en maakte ze wat ruiger. Helaas bereikte geen van beide PanDakars de finishlijn.

Lancia Delta S4 Stradale uit 1985

Kijk naar dat alcantara! Daar ga je niet op zitten met een kop koffie in je hand, of wel? Het is een S4 Stradale, ook wel bekend als het Turijnse Beest, met een prachtig ’80s interieur. Deze door Abarth en Lancia ontwikkelde auto was een grote sensatie. De 1,8-liter viercilinder van Lombardi, die zowel een supercharger als een turbo kreeg, was een krachtige geval met niet minder dan 506 pk.

Alfa Romeo 8C uit 2007

Dit is er een om aan je kleinkinderen te laten zien: het bewijs dat Alfa Romeo ooit meer maakte dan alleen SUV’s. En wat een prachtige creaties waren het.

Ook in de Heritage Hub: Monster Panda 4×4 uit 2013

Een offroad-Fiat, dat is toch wel heel gaaf. Helaas was de Monster Panda 4×4 een eenmalig project. De bovenste helft ziet er bekend uit: een hele Panda 4×4-carrosserie met een functioneel interieur. Het enige dat veranderd is aan de binnenkant, is de extra lange versnellingspook. De onderste helft is niet meer zo herkenbaar. Wat natuurlijk het eerst opvalt, zijn de banden. Ze zijn afkomstig van een New Holland-tractor en zijn elk 1,5 meter hoog en 200 kilo zwaar. Het mechanische gedeelte komt van een jaren-’80 Jeep CJ met een 4,2-liter zescilinder benzinemotor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)