De geschiedenis van de Red Bull Ring

Een beknopte geschiedenis van een fantastisch circuit.

Foto('s): Rainer W. Schlegelmilch/Getty Images)Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring
Red Bull Ring

In 1974 heette dit de Österreichring: een snel en vreeswekkend circuit. De plaatselijke held Niki Lauda joeg zijn Ferrari 312T er met een gemiddelde snelheid van zo’n 225 km/u rond. Twaalf jaar later, toen er een chicane was toegevoegd om de snelheid enigszins omlaag te brengen, stelde Nelson Piquet het ronderecord 11 seconden scherper met een gemiddelde snelheid van 257 km/u.

Behalve de chicane was er geen langzame bocht te bekennen – ze werden allemaal in de derde versnelling of hoger genomen, terwijl de auto’s er in die tijd maar vijf hadden.

Dat klinkt gaaf, waarom is dat nu niet meer zo?

Het feit dat de Österreichring flink werd vertimmerd (in 1996, toen het de A1-Ring werd, en later in 2011 door Red Bull) om te voldoen aan de nieuwste F1-veiligheidsnormen, komt ons zeer goed uit. Want voor snelle rondjes in een productiewagen is de Red Bull Ring bijna volmaakt. Hij telt maar negen bochten, maar allemaal zijn ze behoorlijk veeleisend en hebben ze iets unieks.

De enorme hoogteverschillen (in de F1 is dat alleen op Spa extremer) betekenen dat er veel bergop en bergaf geremd moet worden, plus heel veel veranderingen in de verkanting van het wegdek. Bocht 5, lang en bergafwaarts, beneemt je de adem, net als het totale gebrek aan zicht bij het ingaan van Rindt (bocht 8). Allemaal hebben ze hun specifieke uitdagingen. En de snelheden? Nou, met 150 km/u Rindt ingaan is niet echt langzaam.

Gaat de Red Bull Ring nog verder uitgebreid worden?

We zouden maar wat blij zijn als wat Lewis Hamilton aanduidde als ‘het beste nieuws dat ik in tijden in de F1 heb gehoord’ in vervulling gaat en de Red Bull Ring wordt uitgebreid met de oude Westschleife-sectie. Er wordt nog over gepraat, maar het zou geweldig voor de F1 zijn als het circuit weer iets van zijn oude glorie terugkreeg.

Ondertussen hadden we, omgeven door de oogverblindend mooie Oostenrijkse bergen en de wereldberoemde AirPower-show die op het tegenoverliggende vliegveld Zeltweg plaatsvond, weinig reden tot klagen.

Geschiedenis van de Red Bull Ring

1969
Circuit geopend ter vervanging van Zelt­weg-vliegveldbaan, waar maar één GP plaatsvond, in 1964.

1977
Twee chicanes toegevoegd om snelheid omlaag te brengen, na dodelijke ongelukken van onder anderen Mark Donohue.

1996
Na vijf jaar afwezigheid keert de F1 terug naar het inmiddels ingekorte circuit (4,3 kilometer), dat nu A1-Ring heet.

2004
Nadat de geldstroom vanuit de F1 opdroogt, koopt Red Bull het circuit en begint een ingrijpende modernisering.

2014
Drie jaar na de heropening voor races keert de F1 terug naar de Red Bull Ring. Nico Rosberg (Mercedes) wint.

2016
Naar verluidt wil Mateschitz de befaamde Westschleife-sectie in ere herstellen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken