Hispano Suiza – het is oké als je het niet kent – bouwde ooit auto’s. Best veel zelfs, heel lang geleden. Tussen 1904 en 1946 rolden 12.000 luxe automobielen uit de Spaanse fabrieken. Hoe luxe? De Spaanse koning Alphonso XIII had er vier. Het merk maakt zich nu op voor een rentree met de Hispano Suiza Carmen – een elektrische hyperluxe GT.
Weer een elektrische hypercar?
Ja, álweer een elektrische hypercar. In dit geval is passender dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Het merk begon in 1899 ooit met het bouwen van elektrische auto’s onder de naam La Cuadra. In 1902 werd dat Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles. Het bedrijf ging in 1903 failliet en startte een jaar later weer door.
In 1946 kocht het automerk Pegaso de fabriek om daar hun auto’s te bouwen. De merknaam werd in 2000 gereanimeerd en er verschenen sindsdien vier prototypes. Geen enkele auto kreeg een productievervolg. De Hispano Suiza Carmen moet de eerste auto van het merk worden die wél komt. De auto is vernoemd naar de kleindochter van de oprichter van het merk.
Wat weten we over de Hispano Suiza Carmen?
Niet veel. Het koolstofvezel van de monocoque wordt met de hand gelegd om volgens Hispano Suiza ‘de basis te leggen voor exceptionele luxe, comfort, innovatie en oog voor detail.’ De aandrijflijn komt van QEV – een bedrijf dat ook veel werk doet voor de Formule E en ‘supercarmerken en merken van massaproductieauto’s.’
En het design van de Hispano Suiza Carmen?
De ontwerper liet zich inspireren door de Dubonnet Xenia uit 1938 – de auto die je in de galerij ziet. Kijk ernaar en knik instemmend dat de auto er magistraal uitziet. Sterker nog: de designers van nu hoeven niets te doen. Namaken in koolstofvezel die hap en de aerodynamica kunnen ze vast wel ergens onderop kwijt – dat lukte met de snelste Transporter ter wereld ook. Het definitieve ontwerp van de Carmen toont het merk op de Autosalon van Genève 2019 in maart.
Reacties