
Hispano Suiza – het is oké als je het niet kent – bouwde ooit auto’s. Best veel zelfs, heel lang geleden. Tussen 1904 en 1946 rolden 12.000 luxe automobielen uit de Spaanse fabrieken. Hoe luxe? De Spaanse koning Alphonso XIII had er vier. Het merk maakt zich nu op voor een rentree met de Hispano Suiza Carmen – een elektrische hyperluxe GT.
Weer een elektrische hypercar?
Ja, álweer een elektrische hypercar. In dit geval is passender dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Het merk begon in 1899 ooit met het bouwen van elektrische auto’s onder de naam La Cuadra. In 1902 werd dat Fábrica Hispano-Suiza de Automóviles. Het bedrijf ging in 1903 failliet en startte een jaar later weer door.
In 1946 kocht het automerk Pegaso de fabriek om daar hun auto’s te bouwen. De merknaam werd in 2000 gereanimeerd en er verschenen sindsdien vier prototypes. Geen enkele auto kreeg een productievervolg. De Hispano Suiza Carmen moet de eerste auto van het merk worden die wél komt. De auto is vernoemd naar de kleindochter van de oprichter van het merk.
Wat weten we over de Hispano Suiza Carmen?
Niet veel. Het koolstofvezel van de monocoque wordt met de hand gelegd om volgens Hispano Suiza ‘de basis te leggen voor exceptionele luxe, comfort, innovatie en oog voor detail.’ De aandrijflijn komt van QEV – een bedrijf dat ook veel werk doet voor de Formule E en ‘supercarmerken en merken van massaproductieauto’s.’
En het design van de Hispano Suiza Carmen?
De ontwerper liet zich inspireren door de Dubonnet Xenia uit 1938 – de auto die je in de galerij ziet. Kijk ernaar en knik instemmend dat de auto er magistraal uitziet. Sterker nog: de designers van nu hoeven niets te doen. Namaken in koolstofvezel die hap en de aerodynamica kunnen ze vast wel ergens onderop kwijt – dat lukte met de snelste Transporter ter wereld ook. Het definitieve ontwerp van de Carmen toont het merk op de Autosalon van Genève 2019 in maart.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
