Hoe Porsches Nürburgring-record tot stand kwam

Het idee ontstond op dezelfde manier als alle goede ideeën

Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record timo bernhard
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record 919 hybrid evo
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record timo bernhard
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record 919 hybrid evo
Porsches Nurburgring-record
Porsches Nurburgring-record

Alles begon, zoals alle goede ideeën, met een koude kletser. Porsche stapte uit het World Endurance Championship en het team troostte zichzelf met een stel goudgele rakkers. En daar ontstond het idee: waarom bevrijden we de Porsche 919 Hybrid niet van zijn boeien om te kijken hoe ver we kunnen gaan? En laten we hem daarna meenemen naar iconische circuits om het publiek te laten zien wat een raceauto zonder limieten toe in staat is. Zo zie je maar: alcohol maakt meer records kapot dan je lief is.

Nog geen jaar later beukte de Porsche 919 Hybrid Evo het Nürburgring-record van 35 jaar oud omver. Een record zonder kanttekeningen als ‘de snelste voorwielaandrijver’ of ‘de snelste auto met drie bekerhouders’. Nee: het is simpelweg De Snelste Auto Die Ooit Rond De Nordschleife Ging. Punt. Daar kan iedereen enthousiast over worden. Bekijk de zinderende ronde hier.

Spa was een opwarmertje

TopGear was aanwezig bij de recordpoging. Het eerste dat opviel, was hoe kalm de mensen van Porsche waren. Verrassend – tot ze vertelden hoe veel uren ze in de simulator hadden doorgebracht. De recordronde op Spa-Francorchamps, hoewel duivels indrukwekkend, was slechts een testsessie ter voorbereiding van het Nürburgring-record. Porsche was zelfverzekerd.

De simulaties suggereerden een tijd van 5 minuten en 30 seconden. We spraken coureur Timo Bernhard de avond voor de recordpoging. Hij vertelde kalmpjes: ‘Het is niet alsof we moeten kwalificeren. Er is geen druk en geen competitie. Met deze snelheden is het belangrijk je niet mee te laten slepen. De kerbstones zijn groot en de lijn op het circuit luistert nauw.’

Niet te vroeg beginnen

De circuitsessie begon om 8:00 uur. Porsche wilde eerder beginnen omdat de temperaturen dan lager zijn, maar de mensen van de Nürburgring waren bang dat de 919 Hybrid Evo te veel herrie zou maken. Timo Bernhard begon met een rustige opwarmronde. De tijd was 6 minuten en 38 seconden. Dat was al sneller dan elke straatauto die ooit de Nürburgring betrad. Een tweede, iets snellere, opwarmronde volgde: 5 minuten en 31 seconden.

Terwijl het team nieuwe banden monteerde (de 919 vereist elke ronde een set nieuwe Michelins) bereidde Timo zich voor op een snelle ronde. Hij vertrok en kwam 5 minuten en 24 seconden later terug. Al 47 seconden sneller dan het oude record van Bellof.

Bijschaven en opnieuw proberen

Timo identificeerde een aantal punten waar hij zijn racelijn kon bijschaven om een paar seconden te winnen. Hij vroeg het team om nog één ronde. Hier zette hij het zinderende nieuwe record neer: 5 minuten en 19,545 seconden.’Ik wilde geen doeltijd geven’, zei Timo achteraf. ‘Ik wil wilde een auto waar ik me goed in voelde en waarin ik snel kon gaan. En de tijd die daaruit komt, komt daaruit.’ Het is bijna filosofisch.

‘Nürburgringfans zijn speciale fans: als hier iets gebeurt, proef je het in de lucht. Mensen bellen elkaar en ineens staat het vol met toeschouwers. Je voelt het enthousiasme. Maar ja: alle fans die toekeken hebben dan ook nog nooit een auto zo snel over de baan zien gaan.’

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken