Hoe ziet een dag van Robert Doornbos eruit?

De ex-Formule 1-coureur en huidige analist bij Ziggo Sport vertelt over zijn dag

Robert Doornbos over de GP van Spanje

Robert Doornbos heeft van 2004 tot en met 2007 in de Formule 1 mogen rijden. Nu analyseert hij elke Grand Prix na de Grand Prix op zondag. Hoe ziet eigenlijk een gemiddelde dag van Doornbos eruit?

08:00 uur

Vroeger bepaalde ik hoe laat ik mijn wekker zette op basis van hoe gezellig de avond daarvoor was. Maar door HD-televisie wordt elk rimpeltje uitvergroot, dus lig ik de avonden voor de tv-opnames meestal al vroeg in mijn bed. Als ik wakker word, ga ik eerst naar de sportschool die onder mijn huis zit. Ik train veel minder hard dan toen ik nog racete, maar het zit zo in mijn systeem dat ik echt chagrijnig word als ik niet ga. Na de sportschool ontbijt ik met mijn gezin, pak ik het kledingsetje van mijn sponsor Oger en dan vertrek ik langzaam richting de studio voor de race.

11:30

Ik ben altijd anderhalf uur voor het begin van de voorbeschouwing aanwezig. Het is fijn om goed voorbereid te zijn op de uitzending, dus om te beginnen ga ik met behulp van een handige redacteur en analysesoftware een aantal interessante items ­selecteren die ik in de voorbeschouwing wil laten zien, omdat ze mogelijk van belang worden tijdens de race. Ik kijk dan bijvoorbeeld waar ‘m het verschil van drie honderdste tussen ­Hamilton en ­Vettel precies in zat in de kwalificatie. Wanneer ik dat ­gedaan heb, ga ik naar de Playseat om me voor te bereiden. Ik ken alle banen uit mijn hoofd, maar even zelf een virtueel rondje doen is altijd prettig.

13:00

Nadat ik wat gegeten heb, gaat de voorbeschouwing beginnen. Ik ben de F1-analist van Ziggo, met Rob Kamphues als presentator. Daarnaast zijn er altijd wel een of meerdere gasten uitgenodigd die er normaal gesproken ook wel wat verstand van hebben, en we hebben Tim of Tom ­Coronel – ik weet nooit wie wie is – als ­vaste gast.

14:00

De uitzending van de race kijken we in een soort huiskamer met heel relaxte banken. Daar zit het hele team, inclusief redactie. Tom valt gelijk in slaap, de rest hangt onderuit zoals je dat thuis ook zou doen. Ik zit ernaast aan een bureautje met drie schermen die elk wat anders laten zien en waarop ik direct momenten selecteer die ik denk te gaan gebruiken in de nabeschouwing. Ook hier laten we nog wat software op los voor de analyses. Tijdens de race ben ik dus echt
aan het werk.

16:00

Net voordat de podiumceremonie ­begint, gaan we weer terug de studio in voor de nabeschouwing. Dan nemen we alle interessante beelden door, verklaren we de analyses, dat soort dingen. Er zit altijd wel een man of 80 ­publiek, dus er hangt altijd wel een ­gezellig sfeertje. Helemaal als Max een beetje een mooi resultaat behaalde, natuurlijk. Na de uitzending dicteer ik nog snel even mijn ­column voor Ziggo die op maandag wordt gepubliceerd.

19:00

De Formule 1-dag zit erop en ik ga naar huis om met mijn meisje te eten. ­Natuurlijk heb ik aandacht voor haar, maar de race zelf zit ook nog in mijn hoofd. Zelfs na een intensieve dag, waar je de hele dag over de sport praat, merk ik dat ik dat ’s avonds echt nog niet zat ben. Het is een prachtige sport, het is mijn passie en het is echt een deel van mijn DNA.

22:00

Als er in de race echt iets bijzonders is gebeurd, bel ik ’s avonds nog even met Jos Verstappen voor zijn verhaal. Daarna is het wel weer mooi geweest en val ik als een blok in slaap.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws