De productie van een elektrische auto zorgt voor meer CO2-uitstoot dan de productie van een benzineauto. Daar maken autofabrikanten ook geen geheim van, want dit compenseer je weer door groener verbruik. Deze uitstoot wordt altijd uitgedrukt in tonnen CO2. Daar is lastig een voorstelling bij te maken; het ligt niet met hopen op een vuilnisbelt en je ziet het niet met grote wolken in de lucht hangen. Hoeveel is zo’n ton CO2 dan precies?
We gingen op zoek naar een manier om deze uitstoot te visualiseren, zodat je een idee hebt over hoe groot de uitstoot nou echt is. Zie het dus als een geinige gedachteoefening, want in de praktijk is het een beetje appels (productie) met peren (verbruik) vergelijken.
Hoeveel gram CO2 per liter benzine?
Volgens Ecoscore komt er bij de verbranding van elke liter benzine 2.392 gram CO2 vrij. Net geen 2,4 kilo dus. In een verslag van Volvo staat dat de productie van de elektrische XC40 in totaal zorgt voor 25 ton aan CO2. Daarvan is 7 ton voor de rekening van de li-ion batterij. De totale productie-uitstoot zou gelijk staan aan het verbranden van 10.451 liter benzine, of ongeveer 210 tankjes benzine voor een auto uit de middenklasse.
Uiteraard is de productie van een Volvo XC40 die puur op benzine rijdt, ook niet zonder CO2-uitstoot. Volgens hetzelfde onderzoek komt daarbij 15 ton CO2 vrij. Dat komt neer op 6.270 liter verbrande benzine. Streep de twee tegen elkaar weg en je zult zien dat bij de productie van een elektrische auto er het equivalent van 4.180 liter verbrande benzine extra vrijkomt, ofwel 83 tankjes benzine.
De productie van benzine is ook niet zonder CO2
Nog even een kleine aanvulling: de productie van benzine is natuurlijk ook niet zonder uitstoot. Volgens CO2 Emissiefactoren (een samenwerking van partijen als Milieu Centraal en de Rijksoverheid) komt er in totaal 2.784 gram CO2 vrij bij het verbranden van E5-benzine, als je de productie meerekent. Voor die 15 ton CO2 bij de productie, kun je dan 5.387 liter E5 tanken. Voor de volledige 25 ton CO2 is dat 8.980 liter.
Wat moet ik met deze informatie?
Het ijs breken op verjaardagen is altijd een optie. Veel heb je verder niet aan deze kennis, behalve als je twijfelt om met je bestaande auto nog een paar jaar door te rijden. Als jij maar vijftien tankjes per jaar verbruikt en je wil een EV kopen voor de komende vijf jaar, dan kun je net zo goed doorrijden met je benzineauto. Al is dat ook niet helemaal waar, want die EV is na vijf jaar niet afgeschreven; na jou rijdt iemand anders hem alsnog naar het omslagpunt toe. Nou ja, zoals we al zeiden: gedachteoefening.
Hoeveel CO2 komt er in totaal vrij?
Volvo onderzocht ook wat de totale uitstoot was van een Volvo die 200.000 kilometer rijdt, dus inclusief productie, demontage én stroom- of benzineverbruik. Stroomproductie zorgt immers ook voor CO2-uitstoot. Bij een Volvo XC40 die puur op E5-benzine rijdt, is dat 58 ton CO2 na 200.000 kilometer.
Lees ook: Solid state-batterijen zouden de CO2-uitstoot van batterijproductie sterk verlagen
Bij een volledig elektrische XC40 met de stroom die in de EU uit het stopcontact komt, is dat in totaal 45 ton CO2. Zouden we volledig overstappen op groene stroom, dan daalt de totale CO2-uitstoot voor 200.000 kilometer voor de elektrische XC40 naar 27 ton.
Roy2 heeft op 8 september 2022 geschreven:
Als je kijkt naar de klimaatimpact over de hele levensduur van een auto dan is het ~60% verbranden van benzine en ~15% produceren van benzine. De rest is productie, onderhoud, etc… Voor een elektrische auto valt het verbranden van benzine weg en dat scheelt dermate veel dat de productie van energie ruimschoots gecompenseerd wordt. Ook vuile stroom is schoner dan benzine. Daarbij: 1 groene energiecentrale maakt in een klap een hele vloot aan electrische auto’s schoner, terwijl bij benzine per auto verduurzaming nodig is.
On topic: het artikel heeft het over E5, dat komt in de emissielijst niet voor. De cijfers gelden voor E10.
Wouter heeft op 10 augustus 2022 geschreven:
Benzine bestaat uit een mengsel van koolstofketens. Om 1kg benzine te laten verbranden is ongeveer 1.5 kg zuurstof nodig. Dit vormt dus 1+1.5= 2.5 kg co2 per kg benzine.
Dus doordat co2 voor een groot deel bestaat uit zuurstof kan er per kg benzine meer dan 1 kg co2 worden geproduceerd.
Henk heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
Kan iemand mij uitleggen hoe je bij 1 liter benzine, ongeveer een kilo denk ik, 2.392 gram CO2 uitstoot (net geen 2,5 kilo)? Noem mij maar rustig dom maar leg het me dan ook uit.
Trevor heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
EV zal schoner worden alleen al doordat opwekking steeds duurzamer wordt. Meer molens, panelen en nieuwe uitvindingen. Ook zal het verbruik zuiniger worden hierdoor.
Maar wat ik vreemd en bijzonder vind hoe je uit 1 liter benzine van ca 900 gram 2.500 gram CO2 haalt.
Coen heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
Mooi verhaal, maar het gaat alleen op als de electrische auto voor de rest van zijn levensduur groene stroom zou gebruiken. (En niet groene certificaten!!!!)
Als de stroom door bv een gascentrale wordt opgewekt (en we hebben net weer een kolen centrale geopend) is het voordeel van een EV excaxt….. Nul.
Mark heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
Misleidend artikel helaas.
De productie van fossiele brandstoffen kost ook heel veel energie, wat gepaard gaat met CO2 uitstoot. Zo’n 650 tot 750 gram per liter. Wanneer je de CO2 uitstoot voor de productie van stroom meeneemt, moet je deze uitstoot bij de productie van benzine en diesel ook meenemen.
Verder is de genoemde CO2 uitstoot voor de productie van groene stroom gebaseerd op ouderwetse windmolens. Met de huidige techniek ligt deze uitstoot op nog geen tiende van wat hier genoemd wordt. Wanneer de windmolen zelf met groene stroom geproduceerd is, dan ligt de uitstoot zelfs op nog naar een honderdste!
Tot slot gaat de techniek van productie en opslag van groene stroom zo razendsnel dat er bijna dagelijks weer aanzienlijke verbeteringen mogelijk zijn.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind het geronk van een ouderwetse verbrandingsmotor óók prachtig, maar probeer daar niet je gelijk voor te halen door dit soort tendentieuze artikelen.
Roy heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
Eigen onderzoek van Volvo. Dat gelooft toch niemand.
Thomas heeft op 9 augustus 2022 geschreven:
Mooie berekening, maar niet volledig. Wanneer je wel de CO2 kosten voor het opwekken van de stroom meedenkend, moet je ook de kosten van de productie van benzine meenemen. Dat is +30% voor benzine en +24% voor diesel.
Adje heeft op 8 augustus 2022 geschreven:
Als we synthetische brandstof tanken is de uitstoot van CO2, 15 to n en EV veel vervuilender. Blijkt maar weer dat het om agenda’s gaat en niet milieu.
Trouwens waren wordt bij hetverbouwenvan groente de CO2 verhoogd, precies groeit het beter.
Concl. CO2 is niet anders dan broidje aap
alexander gest heeft op 8 augustus 2022 geschreven:
lullen jullie je eigen nu een beetje t wak in ,of is dit precies wat een paar maanden geleden al in TG magazine te lezen was?