
Je hebt het ons weleens horen zeggen: je kunt beter een goed onderhouden auto kopen met meer kilometers, dan een auto met weinig ervaring waarbij alarmbelletjes gaan rinkelen. Maar zit daar wel een bron van waarheid in? Laten we het geval van deze BMW M5 met 658.000 kilometer bekijken. Zeker, één ongebruikelijke auto met wel erg veel kilometers kun je nauwelijks een lakmoesproef noemen, maar het is een mooi voorbeeld van de stelling.
Deze op YouTube beroemde BMW M5 zit al over de 650.000 kilometer en de jongere V8-motor draaide al meer dan 500.000 kilometer. Ze zetten de BMW M5 tegenover eentje van dezelfde generatie, maar dan met zo’n 130.000 kilometer op de teller. De BMW M5 met een half miljoen kilometers mist zijn katalysator en kreeg een andere uitlaat, andere verschillen zijn er niet tussen de sedans. Beide ECU’s krijgen dezelfde tune en dezelfde sensoren zijn uitgeschakeld.
Op de rollerbank is het verschil in vermogen uiteindelijk zo’n 20 pk aan de wielen. Het is 292 pk tegenover 309 pk. Het is lastig te zeggen hoeveel de aanpassing aan de uitlaat toevoegt, dat zou 10 pk kunnen zijn, of precies niets. Er zijn duidelijk wat paarden ontsnapt onderweg en aangezien het gaat om het vermogen aan de wielen, kan weerstand van de aandrijflijn ook een rol spelen. Maar voor een auto die meer dan tien keer om de aarde is gereden, is het niet slecht.
Hoeveel pk verliest een BMW M5 na 500.000+ km?
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

RolleNbank🙈
Goed hoor