Honda verdient een applausje. Ondanks de hoge verwachtingen heeft het merk de leukste conceptcar van de afgelopen jaren, de Honda 2017 Urban EV, tot een voor 98 procent klare productieauto ontwikkeld. Het prototype behoudt het idee van retro future fusion-stijl in combinatie met de nieuwste technologie. Met andere woorden: wij willen deze Honda E Prototype.
Is dit de Honda Urban EV?
Ja, eigenlijk wel, maar hij heeft dus een nieuwe naam gekregen: de Honda E Prototype. Natuurlijk vervalt het prototype-gedeelte zodra de auto later dit jaar daadwerkelijk in productie gaat. Volgens Honda zou hij eind 2019 te koop moeten zijn. De prijzen zijn nog niet bekend, maar goedkoop zal de ‘E’ niet zijn. Net zoals Apple geen budgettelefoons maakt. We verwachten dat hij tussen de 25.000 en 35.000 euro zal gaan kosten.
We zullen meer details krijgen zodra de productie nadert, maar dit zijn de zaken die we tot nu toe weten. De Honda E heeft een volledig elektrische aandrijflijn en achterwielaandrijving, zodat hij lekker levendig is op een gladde rotonde. Er zijn geen details over de batterij zelf en het vermogen daarvan. Het WLTP-bereik zou rond de 200 kilometer moeten liggen. Dat is niet slecht als je enkel in de stad rijdt, maar in een wereld met Hyundai Kona Electrics en Kia e-Niros die een bereik hebben van meer dan 480 kilometer, is het ook niet geweldig.
Het draait allemaal om sportiviteit
Om dat goed te maken is sportiviteit een prioriteit. De Honda E Prototype is 10 centimeter kleiner dan een Honda Jazz, maar ook breder. En er is niet bezuinigd op het rubber: Honda wil dat de E grip heeft en vlot te rijden is. Snel opladen is een mogelijkheid (80 procent binnen 30 minuten), dus je kunt de E ook rijden zoals Honda het bedoeld heeft. Met de sleutel kun je het kapje op de voorkant openen om de auto aan de stekker te hangen.
De Honda E zou standaard met 16-inch wielen komen (op deze foto’s zie je de optionele 17-inch wielen), in plaats de 20-inchers van de conceptcar. Beetje jammer, dit. Maar goed: voor het eerst in een auto van dit formaat zijn de buitenspiegels vervangen door aerodynamische camera’s met schermen aan de zijkanten van het dashboard.
Ook zijn de deurhendels ingeklapt en komen ze pas naar buiten wanneer je erop drukt. De hendels voor de achterdeuren zitten verstopt in de c-stijl. Allemaal om aerodynamische redenen. En minimalistisch design natuurlijk.
Aan de achterkant zien we een sportieve dakspoiler en ronde led-lichten. De matte kleur op dit prototype is trouwens zeer gevoelig voor krassen. Zo gevoelig dat een aardige vent met witte handschoenen de deur moest openen en sluiten voor ons tijdens onze sneak peek voorafgaand aan de Autosalon van Genève. Jammer genoeg krijg je die handschoenen (of die vent) er niet bij.
Lekker loungen in je Honda E
Nog even over het interieur en de bizarre hoeveelheid aan schermen. Honda’s doel was om een lounge-achtige sfeer te creëren. Als een lounge tegenwoordig inderdaad uit ontzettend veel schermen bestaat, heeft Honda dat absoluut geflikt. De stoelen zijn gemaakt van gerecycled polyester. Het hout dat je ziet is ook geen hout, maar een fineerlaagje van 4 millimeter.
Er is een scherm voor alle instrumenten, een scherm als binnenspiegel, schermen voor de buitencamera’s en twee grote 12-inch touchscreens in het midden die met elkaar verbonden zijn. Passagiers kunnen zo dingen opzoeken of aanpassen en dan doorschuiven naar de bestuurderskant. Handig.
Er zijn ook enkele problemen. Als je langer bent dan 1,80 meter wensen we je veel succes achterin. Er is geen opslagruimte onder de voorklep en de kofferbakruimte is erg klein. En daarbij komt dus nog het dure prijskaartje en het geringe bereik. Nee, de Honda E is niet perfect. Maar als een gewild object, iets dat zeldzaam is met kleine elektrische auto’s, voelt het als een grote stap in de juiste richting.
De Honda E vs de Honda Urban Concept
Reacties
Bart heeft op 21 april 2019 geschreven:
De Urban EV leek me net iets teveel op een Golf 1 met te witte, grote velgen. De E-prototype vind ik meer eigen, bescheiden en vriendelijk ogen. Mooi geworden. 200 Km range is dus echt voor de stad of vrij directe omgeving. Ook goed. Toch kan je daar ook een eenvoudig opgezette, doelmatige Sono Sion voor gebruiken (vanaf 2020-21) en die biedt 50 Km meer range, voor 25.500 euro. Ik denk dat ik toch voor die laatste zou kiezen, ook omdat Sono Motors toegewijd EV bouwer is (wordt). Uiterlijk is me net niet belangrijk genoeg. De te verwachten kwaliteit zal hopelijk vergelijkbaar zijn met die van Honda.
Heel jammer dat hij er niet zo uitziet als Urban EV!!
Veel tammere auto, bijna saai, terwijl de eerste sportief en gewaagd overkomt. Jammerjammerjammer!
Bart heeft op 21 april 2019 geschreven:
De Urban EV leek me net iets teveel op een Golf 1 met te witte, grote velgen. De E-prototype vind ik meer eigen, bescheiden en vriendelijk ogen. Mooi geworden. 200 Km range is dus echt voor de stad of vrij directe omgeving. Ook goed. Toch kan je daar ook een eenvoudig opgezette, doelmatige Sono Sion voor gebruiken (vanaf 2020-21) en die biedt 50 Km meer range, voor 25.500 euro. Ik denk dat ik toch voor die laatste zou kiezen, ook omdat Sono Motors toegewijd EV bouwer is (wordt). Uiterlijk is me net niet belangrijk genoeg. De te verwachten kwaliteit zal hopelijk vergelijkbaar zijn met die van Honda.
Krist heeft op 1 maart 2019 geschreven:
Hij ziet er schattig uit.
Maar 200 km? Dat is op een koude vriesochtend 100 km…
Dus dan wordt het toch de Renault Zoe denk ik
BrownBear heeft op 27 februari 2019 geschreven:
Heel jammer dat hij er niet zo uitziet als Urban EV!!
Veel tammere auto, bijna saai, terwijl de eerste sportief en gewaagd overkomt. Jammerjammerjammer!