Kia e-Niro: 1e rij-indruk

Waarom deze ogenschijnlijk saaie Kia direct was uitverkocht in Nederland...

Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro interieur
Kia e-Niro tellers
Kia e-Niro batterij tellers
Kia e-Niro laadkabel stekker
Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro interieur
Kia e-Niro tellers
Kia e-Niro batterij tellers
Kia e-Niro laadkabel stekker

TopGear stapt net uit de nieuwe Kia e-Niro. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.

Testobject: Kia e-Niro
Uitvoering: Long Range Executive Line
Locatie: Nice, Zuid-Frankrijk
Weersomstandigheden: 20 graden, zonnetje – leek wel lente…

Kia e-Niro – Laat me raden…

Jij mag nooit meer raden. De Kia e-Niro is inderdaad de vol-elektrische versie van de Niro, Kia’s-niet-al-te-grote-maar-ook-niet-kleine-SUV. Of is het een crossover? Whatever. Het is ook de tweelingbroer van de Hyundai Kona Electric, al beperken de overeenkomsten zich tot de zaken die je niet kunt zien. De twee ogen niet alleen duidelijk verschillend, ze zíjn het ook. Zo is de Kia e-Niro een forse klap groter. Alleen qua wielbasis scheelt het al 10 centimeter en je weet wat dat betekent voor de ruimte op de achterbank. Daar is het dan ook even wat rianter dan bij de Kona. Ook de bagageruimte is (451 tegen 373 liter) aardig wat groter.

Hamvraag: hoe ver komt die Kia e-Niro?

Je hebt gelijk, we dwalen af. Hamantwoord: 455 kilometer, volgens de redelijk realistische WLTP-test. In de nogal bergachtige omgeving van Nice kwamen de meest deelnemers uit op rond de 420 kilometer, dus in waterpas-liggend Nederland haal je die 455 km makkelijk. En dat is dus ver zat voor dagelijks vervoer. Als je er ook mee op vakantie wilt: bij een snellader zit ie binnen het uur weer op 80 procent van zijn (64 kWh-)capaciteit.

Rijdt ie een beetje?

Verrassend goed zelfs. Kijk, dat van dat lage zwaartepunt door die dik 400 kilo aan accu’s in de bodem van de auto – dat weten we nu wel. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Kia e-Niro, zijn enorme gewicht ten spijt, heel aardig de bocht door wil. Het instant-aanwezige koppel van 395 Nm zorgt voor een vlotte acceleratie naar 100 km/u in 7,8 seconden. In de Sport-stand is het ding zelfs behoorlijk snel, met vinnige tussensprintjes. Het is allemaal niet van het niveau Jaguar I-Pace, of Tesla Ludicrous-achtig, maar dat was de bedoeling ook helemaal niet. De Kia e-Niro moet eigenlijk juist een zo normaal mogelijke auto zijn. Vooral opvallend zijn de dingen die je niet direct zou verwachten. Zoals een besturing die uitstekend is: niet te licht of te zwaar, met meer dan voldoende precisie en zowaar nog behoorlijk wat gevoel ook. En het onderstel is érg goed: comfortabel en toch communicatief. Dat komen we heel vaak veel minder goed tegen.

Nog leuke foefjes?

Nou, vooral handige foefjes. Zo kun je de mate waarin hij remenergie regenereert in vier standen heel eenvoudig regelen. Via flippers achter het stuur kies je voor stand 0 (nauwelijks afremmen als je het ‘gas’-pedaal loslaat tot stand 4 (sterk afremmen). Je kunt het echter ook aan hem zelf overlaten. Dan remt hij bijvoorbeeld in druk verkeer zelf al af als een voorganger dat doet, zonder dat je daarvoor de automatische cruise-control hoeft in te schakelen. En remt hij een beetje af (of liever: regenereert automatisch die remenergie) als je een berg afrijdt. Zonder dat ie door te veel af te remmen stil komt te staan, zoals een BMW i3 zou doen. Het klinkt misschien alsof ie te veel zelf zou willen doen (hebben wij doorgaans een hekel aan), maar de manier waarop het gebeurt is volstrekt natuurlijk en erg, erg goed gedaan.

Duur, die Kia e-Niro?

Val reuze mee: € 42.510 voor de al prima uitgeruste DynamicLine en € 45.510 voor de van bijna alles (inclusief leren bekleding en fijne JBL-audio) voorziene ExecutiveLine.

Ik wil ‘m!

Vette pech.

Pardon?

Vette pech. Hoewel Kia Nederland al een fors deel van de productie heeft weten op te eisen, zijn er nog altijd meer aanvragen dan auto’s. Vol-elektrisch is nog het enige dat op een vriendelijk bijtellingstarief mag rekenen, dus je begrijpt: daar is vrij massaal op ingesprongen. Met een beetje mazzel kun je, als je er vandaag een bestelt, hem in oktober/november volgend jaar ophalen. Of later. Waarschijnlijk later. Vandaar: vette pech.

Boeh…

Tsja. De beperking zit hem nu eenmaal in de beschikbaarheid van accu’s. Opeens stort iedereen zich op het bouwen van elektrische auto’s en dat heeft zo zijn gevolgen. Wen er maar aan, ook als je een zo’n Hyundai Kona Electric (of een Audi e-tron, Mercedes EQC, Tesla Model 3 of hoe heten al die dingen) op het oog hebt: je moet veel geduld hebben voor de schone zaak.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws