Vervelend nieuws uit Japan: Honda bevestigt aan TopGear dat het merk geen nieuwe Europese aanvragen meer aanneemt voor de Honda E. De missie van de E is volbracht. Honda zegt dat het elektrische autootje ‘veel nieuwe klanten naar het merk heeft gebracht dankzij een onderscheidend ontwerp, geavanceerde technologie en de kenmerkende Honda-rijdynamiek’. En toch stopt Honda met de E.
De Honda E is het startpunt van Honda’s reis naar een volledig elektrisch merk. In 2025 moet Honda zijn bestemming bereiken. Er kwamen verschillende uitvoeringen van de E, maar een Type R bleef achterwege, al waren er wel plannen voor. De indirecte vervanger van de E staat trouwens al klaar. Dat is de Honda met de stomste naam ooit, de zeer competente en een stuk grotere Honda e:NY1.
Waarom stopt Honda met de E?
Die vervanger is een belangrijke indicatie voor de reden van het verdwijnen van de Honda E. We willen tegenwoordig allemaal een SUV of crossover. Nee, niet jij en wij ook niet, maar het grootste gedeelte van ‘ons’ als maatschappij stapt liever in een grote auto. Naast de indirecte plaatsvervanger levert Honda straks de hybride ZR-V (ook een SUV) en de CR-V (ook een SUV).
Daarnaast maakte de Honda E het lastig voor zichzelf. Ja, hij ziet er leuk uit, maar met prijzen boven de 35.000 euro ga je het niet redden. Zeker niet wanneer Renault en Volkswagen straks hun goedkopere, kleine EV aanbieden. De actieradius van een kilometertje of 200 helpt ook niet. Uiteindelijk werden er nog geen 300 Honda E’s in Nederland geregistreerd.
Ook nadat het automerk stopt met de Honda E houdt het autootje een speciaal plekje in onze harten. We kroonden hem tot Stadsauto van het Jaar 2020 ten koste van de Fiat 500e. Vandaar dat we verdrietig zijn om de Honda E uit te zwaaien. Laten we positief afsluiten: bezitters van een E zien de waarde van hun auto flink stijgen. Wellicht wordt de E door zijn vroege vertrek wel een verzamelitem. Je pikt nu een tweedehandsje op voor ongeveer 24.000 euro.
Reacties