
Vervelend nieuws uit Japan: Honda bevestigt aan TopGear dat het merk geen nieuwe Europese aanvragen meer aanneemt voor de Honda E. De missie van de E is volbracht. Honda zegt dat het elektrische autootje ‘veel nieuwe klanten naar het merk heeft gebracht dankzij een onderscheidend ontwerp, geavanceerde technologie en de kenmerkende Honda-rijdynamiek’. En toch stopt Honda met de E.
De Honda E is het startpunt van Honda’s reis naar een volledig elektrisch merk. In 2025 moet Honda zijn bestemming bereiken. Er kwamen verschillende uitvoeringen van de E, maar een Type R bleef achterwege, al waren er wel plannen voor. De indirecte vervanger van de E staat trouwens al klaar. Dat is de Honda met de stomste naam ooit, de zeer competente en een stuk grotere Honda e:NY1.
Waarom stopt Honda met de E?
Die vervanger is een belangrijke indicatie voor de reden van het verdwijnen van de Honda E. We willen tegenwoordig allemaal een SUV of crossover. Nee, niet jij en wij ook niet, maar het grootste gedeelte van ‘ons’ als maatschappij stapt liever in een grote auto. Naast de indirecte plaatsvervanger levert Honda straks de hybride ZR-V (ook een SUV) en de CR-V (ook een SUV).
Daarnaast maakte de Honda E het lastig voor zichzelf. Ja, hij ziet er leuk uit, maar met prijzen boven de 35.000 euro ga je het niet redden. Zeker niet wanneer Renault en Volkswagen straks hun goedkopere, kleine EV aanbieden. De actieradius van een kilometertje of 200 helpt ook niet. Uiteindelijk werden er nog geen 300 Honda E’s in Nederland geregistreerd.
Ook nadat het automerk stopt met de Honda E houdt het autootje een speciaal plekje in onze harten. We kroonden hem tot Stadsauto van het Jaar 2020 ten koste van de Fiat 500e. Vandaar dat we verdrietig zijn om de Honda E uit te zwaaien. Laten we positief afsluiten: bezitters van een E zien de waarde van hun auto flink stijgen. Wellicht wordt de E door zijn vroege vertrek wel een verzamelitem. Je pikt nu een tweedehandsje op voor ongeveer 24.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Honda e: 1e rij-indruk

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
