
Een kleine doorbraak in de wereld van zelfrijdende auto’s. Honda komt als eerste merk met een auto die legaal ‘level 3′ zelfstandig kan rijden. Dit houdt in dat de auto niet alleen zelf stuurt en remt, maar ook de omgeving in de gaten houdt. Er zijn al meer auto’s van andere merken die klaar zijn voor level-3 autonoom rijden. Honda is het eerste merk dat het systeem legaal mag activeren, in de Legend voor de Japanse markt.
Ter vergelijking: het huidige Tesla Autopilot en andere stuurhulpsystemen worden aangemerkt als level 2. Het verschil tussen level 2 en 3 is dat de bestuurder eigenlijk niet meer hoeft op te letten.
Dat klinkt gevaarlijk…
Een bestuurder die het rijden volledig overlaat aan de auto op hoge snelheden, daar zijn de techniek en de infrastructuur echt nog niet klaar voor. Gelukkig gaat het hier om Honda’s nieuwe Traffic Jam Pilot. Bij druk verkeer en files met snelheden onder de 50 km/u neemt de auto het werk volledig over. In andere situaties moet de bestuurder nog wel zelf opletten en input leveren. Filerijden wordt dus volledig uit handen gegeven, en dat is best fijn.
Level-3 autonomie in Nederland
Zoals gezegd is het autonome systeem van Honda nu wettelijk goedgekeurd voor de Legend in Japan. Die auto verkoopt Honda hier niet en statistisch gezien zouden ze afgerond naar boven één exemplaar kunnen slijten. Zowel het Japanse merk als grote sedans zijn hier immers niet zo erg meer in trek. Eigenlijk is de techniek ook niet het grote nieuws, maar dat het nu wettelijk is toegestaan. Technisch gezien zou een Tesla hetzelfde trucje kunnen, maar de auto mag het nog niet.
Ook de nieuwe Mercedes S-klasse is al uitgerust met systemen voor level-3 autonomie en wacht nog op goedkeuring van de wetgevers. Zodra die er klaar voor zijn, zul je ook in Europa in meerdere auto’s kunnen relaxen in de file. De grote vraag is of je dan wél een telefoon in je hand mag hebben, want dat is natuurlijk het eerste wat mensen gaan doen zodra de auto het rijden overneemt. Anders toch maar even een TopGear Magazine meenemen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Het tegengeluid van de Honda Legend

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

De succesvolle flexflitser heeft één zwakke plek waardoor je ongestraft te hard kunt rijden

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Het is veiliger om vijf kilometer te hard te rijden dan te langzaam, maar hoe komt dat eigenlijk?

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
