Nieuwe Mercedes S-klasse: gladder en digitaler

Hij is er: de nieuwe Mercedes S-klasse. Wat hebben de Duitsers nu weer bedacht om hem de beste auto ter wereld te laten zijn?

Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
Foto('s): Mercedesnieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020
nieuwe Mercedes S-klasse 2020

Altijd weer een bijzonder moment als het doek van een nieuwe Mercedes S-klasse wordt getrokken. Het moet de beste auto van een van de beste fabrikanten ter wereld zijn, dus dan ligt de lat wat hoger dan bij (met alle respect) de nieuwe VW Caddy of zo. Dus, wat is er allemaal nieuw aan die nieuwe Mercedes S-klasse?

Kaasschaaf-behandeling

Er lijkt op het eerste gezicht niet eens zo heel veel veranderd, maar dat is de schijn die bedriegt. Ten eerste is ie (natuurlijk) weer iets groter geworden. Niet veel (5 cm in de lengte, 2 in de breedte en 7 cm qua wielbasis), maar toch. Visueel is de kaasschaaf gehanteerd: de lijnen over de zijkanten die de vorige zo karakteriseerden, en die wij eigenlijk juist heel mooi vonden, zijn verdwenen. De deurgrepen zinken nu weg in de carrosserie, wat vast ook goed zal zijn tegen die gehate grootheid die Luchtweerstand heet. De grille staat meer rechtop en oogt zo een stuk groter. Al komt dat ook doordat de koplampunits veel kleiner zijn geworden. Aan de achterkant iets soortgelijks: veel smallere, door een chroomstrip verbonden lichtunits in een verder vrij strak en glad geheel.

Interieur van de nieuwe Mercedes S-klasse

Zo herkenbaar als het exterieur is, zo onherkenbaar is het binnenste. Er moest ook wel iets gebeuren nu elk ander model inclusief de A-klasse het vlaggenschip al had ingehaald qua moderniteiten. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot scherm dat de klokken herbergt en een duidelijke 3D-werking zou moeten hebben. Een groot head-up display laat navigatie-aanwijzingen in Augmented Reality zien. Zo worden pijlen die aangeven waar je naartoe moet vóór je op de weg geprojecteerd. Dat zou zo goed moeten werken dat het lijkt alsof het display 10 meter ver weg zit, en een ‘weergavegebied hebben dat overeenkomt met dat van een scherm van 77 inch’. Klinkt futuristisch, we zijn benieuwd. Verder is er een joekel van een touchscreen in het midden, zo groot dat je het waarschijnlijk met je ellebogen kunt bedienen.

Snufjes?

Snufjes zat, uiteraard. Letterlijk, bijvoorbeeld. Want de nieuwe Mercedes S-klasse beschikt bijvoorbeeld over iets wat ze Energizing Air Control noemen, en dat de binnenkomende lucht beter dan ooit filtert en ontdoet van pollen en andere narigheid. Camera’s in het bovenste bedieningspersoneel bekijken wat je doet als je bepaalde zaken bedient en ‘leren’ daarvan. De volgende keer dat je iets soortgelijks wilt doen, worden er dus al bepaalde dingen ‘klaargezet’. De stoelen moeten ook iets bijzonders zijn. Ze zijn niet alleen voorzien van 10 verschillende massagefuncties, verwarming en ventilatie, maar ook van speakers. Zo kun je je muziek niet alleen horen, maar ook voelen. Communiceren met je huis doet de nieuwe Mercedes S-klasse ook graag. Zo kan je Mercedes de gordijnen alvast dicht laten doen en de oven aanzetten, of je vertellen dat er inbrekers zijn. Aan de andere kant laat je huis het je weer graag weten als er mensen zijn met een ongezonde interesse in jouw S-klasse.

Rijden in de nieuwe Mercedes S-klasse

Het zal je inmiddels misschien verbazen, maar de nieuwe Mercedes S-klasse kan zelfs rijden. Jawel. Hij kan het uiteraard zelf, als jij er geen zin in hebt. De meeste systemen daartoe zijn aanwezig en worden hooguit nog ‘ingehouden’ door juridische beperkingen. Mocht een auto dreigen de zijkant van de nieuwe Mercedes S-klasse te rammen, dan tilt hij zichzelf aan die kant 8 centimeter omhoog. Dan kan de loeisterke dorpel helpen de impact op te vangen. De wendbaarheid moet nog verder vergroot worden doordat de achterwielen nog 10 graden verder kunnen meesturen. Een S-klasse met de draaicirkel van een Smart – lijkt ons wel wat. Verder belooft Mercedes dat de nieuwe S-klasse beter, comfortabeler, stiller en toch leuker rijdt dan ooit tevoren.

Motoren

Voorlopig zijn er twee benzinemotoren en twee diesels. De eerste twee zijn de S 450 en S 500, die respectievelijk 367 en 435 pk leveren. De S 350 d en S 400 d leveren 286 en 330 pk. De trekkracht bedraagt minimaal 500 en maximaal 700 Nm. De S 500 doet zijn sprintje naar 100 km/u in 4,9 seconden, het sloompie van de reeks flikt dat alsnog in 6,4 seconden. Topsnelheden zijn allemaal afgeregeld op 250 km/u, en de transmissie is altijd een automatische negenbak. Andere versies, waaronder ongetwijfeld één of meer AMG’s en een plug-in hybride volgen later. Zien? Dan moet je nog even geduld hebben tot december – dan staat de nieuwe Mercedes S-klasse in de showroom.

Reacties
  1. Bas Heideman zegt op 3 september 2020 om 11:40:

    Oeps… Gecorrigeerd. Thx!

  2. TG zegt op 2 september 2020 om 17:32:

    Zal de head-up display ook overdag duidelijk zichtbaar zijn met vol zonlicht?
    Trekkracht had in Nm moeten zijn en niet in PK redactie…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken