Het geluid van de achterligger die zijn auto een paar centimeter inkortte, kon de blik van Arnold Schwarzenegger niet afwenden. Misschien omdat hij half robot was en als enig doel had om John Connor te beschermen. Maar vooral omdat hij staarde naar een konvooi van 50 High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicles (HMMWV’s, ofwel Humvees) op de andere weghelft.
Mr. Olympia was op slag verliefd. AM General had destijds totaal geen plannen om de Humvee als burgerversie uit te brengen. Totdat Schwarzenegger vond dat hij er eentje moest hebben. En als de Terminator je iets vraagt, dan doe je het. In 1992 nam Arnie zijn automotive-doppelgänger in ontvangst. In de veertien jaar daarna rolden er 11.000 Hummer H1’s van de productielijn.
Een klein aantal daarvan vond zijn weg naar Nederland. Helaas mag je met een B-rijbewijs in de meeste H1’s niet rijden. Vóór 2016 was het gunstig om auto’s met een gewicht hoger dan 3.500 kilo als vrachtauto te registreren. Dat scheelde enorm in wegenbelasting en BPM. Daarom zijn de meeste Hummer H1’s in ons land officieel een kleine vrachtauto.
Dit unieke zwarte exemplaar niet. Volgens de verkoper is het de enige Hummer H1 in Nederland die je met een B-rijbewijs mag besturen. Bereid je daarom voor om wegenbelasting te gaan betalen over een leeggewicht van 3.360 kilo (605 tot 683 euro per kwartaal). Voorin ligt een enorme 5,7-liter V8-benzinemotor met 193 pk. Gelukkig maar, want van de belasting bij de dieselversie zou je al helemaal doldraaien. De beul kost 69.950 euro en ziet er voor zijn leeftijd uitstekend uit.
En met welke andere auto kun je tegelijkertijd zowel onnodig links als uiterst rechts rijden? Wel eventjes afscheid nemen van parkeergarages, de binnenstad en parkeervakken in het algemeen.
Reacties