De jaarlijkse uitputtingsslag in Frankrijk was dit weekend geen race waar je niks van wilde missen. Andere jaren baadden we in Red Bull om te zorgen dat we niet in slaap vielen tijdens de nachtelijke uren van de race. Dit jaar konden we de blikjes ongeopend laten, aangezien we eigenlijk toch al wisten wie er in elke klasse ging winnen. Zelfs de jacht van Alonso op de Triple Crown kon de spanning niet redden.
Wat wordt daaraan gedaan?
De FIA heeft nu echter regels ingevoerd die weer een spektakel van Le Mans moeten maken. De LMP1-klasse wordt in de prullenbak gegooid en vervangen door een nieuwe topklasse waarin auto’s gaan racen die gebaseerd zijn op hypercars. De officiële naam zal door de fans gekozen worden, dus stuur maar alvast Hypey-McHypercar op als suggestie.
De nieuwe regels richten zich op het uiterlijk, de styling en de ‘lijnen’ van de auto’s in deze klasse. Volgens de FIA moeten de auto’s ‘tegen een stootje kunnen, maar ook ingenieus en technologisch geavanceerd worden.’ Ze moeten echter ook net als hypercars en supercars zorgen dat je er uren naar kunt kijken.
De auto’s zullen hybrides blijven in deze nieuwe topklasse, waarbij de vierwielaandrijving en KERS nog steeds aanwezig zijn. De constructeurs mogen zelf kiezen welke verbrandingsmotor ze in de auto leggen, maar het doel is wel om de auto’s te homologeren. Je kunt deelnemende auto’s dus ook op de weg tegen gaan komen.
Worden de auto’s veel trager in deze klasse?
Om te zorgen dat er weer meer teams meedoen om de winst moeten de auto’s: ‘competitief, innovatief en betaalbaar worden, zodat ze maar een kwart van het huidige budget kosten.’ Toch moeten ze niet veel langzamer worden. De rondetijd waarop de FIA op Le Mans mikt is 3 minuten en 20 seconden. Dat is maar een paar seconden langzamer dan de pole position-tijd van dit jaar.
We kunnen nu al niet wachten om auto’s die gebaseerd zijn op de Aston Martin Valkyrie, McLaren Senna, LaFerrari FXX K, Mercedes-AMG Project One en natuurlijk de Toyota GR Super Sport Concept (die je op de afbeeldingen ziet) te zien racen op Circuit de la Sarthe.
i-dtec 3 heeft op 18 juni 2018 geschreven:
De LMP1 gaat weg, dan ben ik benieuwd waar team Jumbo dan mee gaat deelnemen.
De nieuwe hypercar klasse, daar moet dus een naam voor komen.
High Performance Exotics, de HPE klasse lijkt mij wel wat als naam.
Maar wat betreft het deelnemersveld. BMW was er, dus er is een begin met het aantrekken van vers bloed.
En BMW over de streep trekken om met een hypercar aan de start te verschijnen in nu en twee jaar is een mooi streven.
Zelf wordt het de hoogste tijd om ook Mercedes te porren, en uiteraard ook Honda.