De Hyundai i30 N is dood, leve de i30 N-Line! Dit zal ongeveer de gedachte zijn die er bij Hyundai speelt. De sportieve i20 en i30 (die in CO2-bewust Nederland toch al niet meer verkrijgbaar waren…) moeten plaatsmaken voor een ‘betaalbare sportieve EV’. Voor de Hyundai-rijders die graag nog even op benzine willen blijven rijden, brengt Hyundai vandaag een tweede facelift uit van de i30 en i30 Wagon, die oorspronkelijk alweer uit 2016 stammen.
Motorisch verandert er niets bij de Hyundai i30. Je kunt dus nog steeds alleen kiezen voor een mild-hybride 1,0-liter driecilinder met 120 pk of een 1,5-liter viercilinder die 159 pk produceert. Een 48-volt mild-hybridesysteem is er niet voor extra power, maar met name om het verbruik en de CO2-uitstoot te drukken.
Kleine veranderingen aan de i30
Aan de buitenkant verandert Hyundai de grille, de bumperinzetstukken onder de kentekenplaat en de behuizing van de mistlampen. Verder zitten de eerder optionele led-lampen er nu standaard op en krijgen de 16-inch velgen een nieuw ontwerp. Klanten die een extra zakcentje overhebben voor de N-Line krijgen een ander grille-ontwerp. Ook belanden er links en rechts wat onderdeeltjes in een donkere, metaalachtige kleur op de Hyundai. Daarnaast zijn er nieuwe zijskirts met diezelfde tint en (optioneel) 18-inch velgen van de N-Line-divisie. Binnenin vind je drie rode horizontale lijnen op de bekleding.
Over het interieur gesproken: daar wordt de bestuurder nu getrakteerd op een (optioneel) 10,25-inch tellerscherm, drie USB-C-poorten voor- en achterin en led-verlichting in zowel het interieur als de bagageruimte. En natuurlijk zit de i30 boordevol (rij)assistenten. Zo krijg je nu ook ROA, Rear Occupant Alert, dat ‘voorkomt dat personen op de achterbank – zoals kinderen – worden vergeten bij het verlaten en vergrendelen van de auto’.
De productie start binnenkort
De prijzen van de gefacelifte Hyundai i30 zijn nog niet bekend. De uitvoeringen die je nu kunt bestellen, kosten minimaal 29.295 euro voor de hatchback (23.249 euro in België) en 32.995 euro voor de Wagon (24.099 euro in België). De facelift zal net iets hoger uitvallen. De productie van de vernieuwde i30 begint volgende maand al en vindt nog altijd plaats in Tsjechië.
Reacties