Hyundai 45 Concept: elektrische blokkendoos

Het ontwerp is gebaseerd op de oude Hyundai Pony

Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept
Hyundai 45 concept

Knars even met je grijze massa en verzin een lijstje met huidige trends bij studiemodellen. Waarschijnlijk ontbreken een elektrische aandrijflijn, een retro-ontwerp, veel rijhoogte en een interieur dat tevens een huiskamer is niet op het lijstje. Hyundai wil deze kenmerken nu allemaal in één auto stoppen. Daar is het concept uitgekomen dat je hierboven ziet: de Hyundai 45 Concept.

Het zou zomaar de mooiste Hyundai ooit kunnen zijn (al zijn de meningen op de redactie daar sterk over verdeeld). Des te bijzonderder is het dat dit een eerbetoon is aan één van de eerste auto’s van dit merk, de Pony. Na jaren hun verleden te hebben gemeden als de pest, voelt Hyundai zich eindelijk comfortabel genoeg om een beetje de nostalgische kant op te gaan. De steeds toenemende kwaliteit van hun huidige auto’s zal daar veel mee te maken hebben.

De nieuwe Pony

‘Naar het verleden kijken is essentieel voor de vooruitgang’, zegt designpief SangYup Lee. Hij vertelt dat de inspiratie voor de 45 kwam van het Pony Coupe Concept uit 1974, het beginpunt van Hyundai’s design. ‘We hadden een “niets te verliezen”-instelling in het begin en die willen we nu opnieuw aanwakkeren.’

Mocht jij niet weten van het bestaan van de Pony, dan nemen we je dat absoluut niet kwalijk. Maar het is een verrassend mooi wigvormig ding, getekend door Giugiaro. Goede inspiratie voor een onverwachts retrodesign, dus. Al beschouwt Lee het concept niet als retro. ‘De lijnen en oppervlakken zijn gebaseerd op de auto van ’74, maar we hebben dit concept erg anders en fris gemaakt’, zegt hij.

De naam van het concept verwijst naar de 45 jaar die zitten tussen dit project en de oude Pony, maar dat niet alleen. Het verwijst ook naar de 45-graden hoek aan de voorkant en achterkant van de auto. Dat is dan ook de designrichting die we kunnen verwachten van de elektrische auto’s van Hyundai. Een fijne afwisseling met de designs van Tesla en Nissan, die meer weghebben van een gesmolten Snickers. Bovendien voegt Hyundai extraatjes toe als haaienvinnen die uit de achterruit komen.

De Hyundai 45 zorgt dat je niet stil komt te staan

De rest van de clichés van een elektrische auto zijn allemaal aanwezig. Camera’s die de spiegels vervangen als onderdeel van uitgebreide, zelfrijdende techniek, stoelen die eruitzien alsof ze uit een luxe lounge zijn gepakt.

Er zijn verder nog geen details bekend gemaakt over deze retro-EV, behalve dat de batterijen zitten opgeborgen in de vloer van de auto. Van de talrijke lichttrucs die het concept bevat, is er één die op de deur laat zien hoeveel kilometer er nog gereden kan worden. Kan een handige manier zijn om andere weggebruikers te waarschuwen wanneer je met 90 km/u over de snelweg rijdt en wanhopig op zoek bent naar een oplaadpunt.

De auto is ontworpen om een EV aantrekkelijker te maken voor mensen die nog niet bekend zijn met elektrisch. Dit is tevens een goede onderbouwing voor de bekende retro-stijl van het concept. Voor de Honda e heeft dit duidelijk ook gewerkt, want die auto haalde heel wat reserveringen binnen. Volgens Lee is zijn auto ‘groter en gemener’ dan de Honda, maar net zo goed mogelijk voor productie. ‘Omdat het een EV is, hebben we er bewust voor gekozen om de wielbasis langer te maken, omdat dit beter is voor de opslag van de batterij’, vertelt hij.

Verschillende designs voor de Hyundai 45

Wanneer dit concept echt gereed is voor productie zal het een uniek design zijn, aangezien de rest van de EV-serie van Hyundai anders zal worden vormgegeven. ‘Wij kunnen ons portfolio veel diverser maken als we elke auto baseren op een specifiek klantenprofiel’, zegt Lee. ‘We willen een breed scala aan designs, in tegenstelling tot de “familielook” van sommige Duitse merken. Hyundai stond altijd al bekend als merk waarbij je waar krijgt voor je geld. Nu willen we ook emotionele waarde aan de auto toevoegen.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws