Het leukste uit Korea? Als ze hem echt zouden bouwen wel. Nu blijft Psy met Gangnam Style nog eventjes op de eerste plek staan.

Hatchbacks met de motor in het midden zijn altijd welkom. Denk maar aan de gestoorde Renault Clio V6 of de Peugeot 205 T16. Nu zijn alle autofabrikanten braaf geworden en laten ze de motor gewoon lekker voorin liggen. Stom zeg. Behalve Hyundai. Die loopt ons al sinds 2012 te plagen met Project RM (Racing Midship) en de Veloster Midship. Twee jaar geleden riepen we Hyundai al op om dat ding gewoon te bouwen.

Maar nee, inmiddels zijn we aangekomen bij de derde generatie van het studiemodel: de Hyundai RM16. Een productiemodel is helaas niet in zicht. Heel frustrerend, want op papier is hij erg lekker. 300 pk uit een 2,0-liter turbomotor en het gewicht leunt voor 57 procent op de achteras. Hij ligt slechts 50 millimeter met zijn buikje van moeder aarde af. Verder heeft de Hyundai RM16 een space frame en een flinke portie koolstofvezel om het gewicht laag te houden.

Het rijdende laboratorium, zoals Hyundai hem liefkozend noemt, huisvest nieuwe technieken als een elektrische supercharger en een variabel uitlaatsysteem. De RM16 is dus vooral bedoeld om nieuwe technologieën te testen. Dream on.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)