
Het leukste uit Korea? Als ze hem echt zouden bouwen wel. Nu blijft Psy met Gangnam Style nog eventjes op de eerste plek staan.
Hatchbacks met de motor in het midden zijn altijd welkom. Denk maar aan de gestoorde Renault Clio V6 of de Peugeot 205 T16. Nu zijn alle autofabrikanten braaf geworden en laten ze de motor gewoon lekker voorin liggen. Stom zeg. Behalve Hyundai. Die loopt ons al sinds 2012 te plagen met Project RM (Racing Midship) en de Veloster Midship. Twee jaar geleden riepen we Hyundai al op om dat ding gewoon te bouwen.
Maar nee, inmiddels zijn we aangekomen bij de derde generatie van het studiemodel: de Hyundai RM16. Een productiemodel is helaas niet in zicht. Heel frustrerend, want op papier is hij erg lekker. 300 pk uit een 2,0-liter turbomotor en het gewicht leunt voor 57 procent op de achteras. Hij ligt slechts 50 millimeter met zijn buikje van moeder aarde af. Verder heeft de Hyundai RM16 een space frame en een flinke portie koolstofvezel om het gewicht laag te houden.
Het rijdende laboratorium, zoals Hyundai hem liefkozend noemt, huisvest nieuwe technieken als een elektrische supercharger en een variabel uitlaatsysteem. De RM16 is dus vooral bedoeld om nieuwe technologieën te testen. Dream on.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hyundai Veloster nu ook als monstertruck

Hyundai Veloster N is de dikste hatch die je niet mag rijden

Hyundai Veloster Midship: doen!

Hyundai Veloster Turbo

Veloster vs Scirocco vs Astra GTC

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
