
Het leukste uit Korea? Als ze hem echt zouden bouwen wel. Nu blijft Psy met Gangnam Style nog eventjes op de eerste plek staan.
Hatchbacks met de motor in het midden zijn altijd welkom. Denk maar aan de gestoorde Renault Clio V6 of de Peugeot 205 T16. Nu zijn alle autofabrikanten braaf geworden en laten ze de motor gewoon lekker voorin liggen. Stom zeg. Behalve Hyundai. Die loopt ons al sinds 2012 te plagen met Project RM (Racing Midship) en de Veloster Midship. Twee jaar geleden riepen we Hyundai al op om dat ding gewoon te bouwen.
Maar nee, inmiddels zijn we aangekomen bij de derde generatie van het studiemodel: de Hyundai RM16. Een productiemodel is helaas niet in zicht. Heel frustrerend, want op papier is hij erg lekker. 300 pk uit een 2,0-liter turbomotor en het gewicht leunt voor 57 procent op de achteras. Hij ligt slechts 50 millimeter met zijn buikje van moeder aarde af. Verder heeft de Hyundai RM16 een space frame en een flinke portie koolstofvezel om het gewicht laag te houden.
Het rijdende laboratorium, zoals Hyundai hem liefkozend noemt, huisvest nieuwe technieken als een elektrische supercharger en een variabel uitlaatsysteem. De RM16 is dus vooral bedoeld om nieuwe technologieën te testen. Dream on.
Meer van TopGear


Hyundai Veloster nu ook als monstertruck

Hyundai Veloster N is de dikste hatch die je niet mag rijden

Hyundai Veloster Midship: doen!

Hyundai Veloster Turbo

Veloster vs Scirocco vs Astra GTC

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
