De Hyundai i30 N wist tegen alle verwachtingen in positief te verrassen. Een geslaagde introductie van het N-label van Hyundai. Wat zou de volgende stap zijn? We vreesden het ergste: een performance-crossover.
We hoopten op een i20 N, maar Hyundai weet ons opnieuw te overrompelen. Dit keer wel met een bittere nasmaak, want wij krijgen ‘m niet in Nederland. Overigens krijgen de Amerikanen geen N-versie van de i30 (of, zoals ie daar heet, de Elantra). Eerlijk verdeeld, dus.
Vertel toch maar iets meer over de Hyundai Veloster N
De Hyundai Veloster N is de tweede auto van het nieuwe performance-label. Net als de i30 krijgt de malle vierdeurs hatch (lees dat aantal deuren nog maar een keer) de 2,0-liter turbo met 275 pk. Sprintcijfers communiceert Hyundai USA niet, maar het zal net boven de 6 seconden schommelen.
Heel on-Amerikaans krijgt de hot hatch een handbak. Zelfs tussengas geven is niet nodig, en het koppel verdelen doet het elektronische differentieel. Op het stuur zit een pretknop waarmee je alles van dempers tot uitlaatgeluid op scherp zet. Je herkent ‘m aan z’n dikke bips en rode accenten in de voorbumper. En een lachende bestuurder.
Wat is er zo bijzonder aan de hatchback?
Vierdeurs hatchback, dat klinkt heel normaal, maar denk even goed na. En kijk even naar de foto’s. De Veloster (die ooit heel kort in Nederland geleverd is) heeft twee deuren aan de rechterkant en één aan de linkerkant. En dan natuurlijk nog eentje achterop. De bedoeling is dat passagiers aan de veilige trottoirkant uitstappen. Het vreemde idee sloeg niet echt aan in Nederland, en daarom mogen wij de nieuwe Hyundai Veloster N niet hebben.
Reacties