
Twintig jaar geleden presenteerde Audi de eerste RS 6. Hij versloeg meteen de concurrenten van BMW en Mercedes op het gebied van vermogen. Maar dit was niet genoeg voor de fijnproevers van Abt, en die gaven de auto nog meer power. Heel cool vonden we dat toen. We konden er geen genoeg van krijgen. Tenminste, dat dachten we. Maar zitten we ook nog te wachten op deze Abt Audi RS 6 Legacy Edition?
Het is de zoveelste geëvolueerde RS 6 van Abt die volgens het bedrijf een ontwerp heeft ‘zonder compromissen’. Dat wil zeggen een grotere spoorbreedte, nieuwe zijskirts tussen de grotere 22-inch lichtmetalen velgen. Verder zijn er uiteraard wat koolstofvezel flapjes – zelfs op de spiegels – en een koolstofvezel klep boven de motor.
Maar, het is wel weer de zoveelste gelimiteerde stationwagen van Abt. De RS 6-R werd al in beperkte oplage omgebouwd. Om die iets minder bijzonder te maken kwam ineens de Johann Abt Signature Edition. En nu is er ook nog deze Abt RS 6 Legacy Edition – die er eigenlijk niet heel veel toevoegt. Hebben ze de RS niet te veel uitgemolken inmiddels?
Gelukkig doet Abt ook wat aan de onderdelen je niet meteen ziet. Zoals de ophanging. Die van Audi heeft plaats moeten maken voor de veringen en dempers van Abt. Daarnaast zijn er nieuwe turbo’s, een verbeterde intercooler en ‘geoptimaliseerde’ luchtinlaten in de grille. Een nieuwe ECU moet het extra vermogen temmen.
Specificaties van de Abt RS 6 Legacy Edition
Het vermogen heeft nu ‘volwaardig respect’ nodig volgens Abt. Voorheen kon je inderdaad als een malloot te keer gaan met het gaspedaal, denken we. Door de upgrade produceert de 4,0-liter V8-motor nu 760 pk en 920 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt een halve seconde minder lang dan in de gewone RS 6 (3,1 seconden tegenover 3,6 seconden).
Vanbinnen geeft Abt, het automerk uit Ingolstadt een subtiele vlakke hand op de wang. De kwaliteit van de bekleding moest beter, dus dat heeft Abt ook aangepakt. Er worden maar tweehonderd exemplaren van de Audi RS 6 Legacy Edition gebouwd. Het hele pakket kost 102.600 euro. En nee, daar zit de RS 6 nog niet bij. Wil je het laten monteren? Dan betaal je ook nog eens 11.462 euro.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom
