
Twintig jaar geleden presenteerde Audi de eerste RS 6. Hij versloeg meteen de concurrenten van BMW en Mercedes op het gebied van vermogen. Maar dit was niet genoeg voor de fijnproevers van Abt, en die gaven de auto nog meer power. Heel cool vonden we dat toen. We konden er geen genoeg van krijgen. Tenminste, dat dachten we. Maar zitten we ook nog te wachten op deze Abt Audi RS 6 Legacy Edition?
Het is de zoveelste geëvolueerde RS 6 van Abt die volgens het bedrijf een ontwerp heeft ‘zonder compromissen’. Dat wil zeggen een grotere spoorbreedte, nieuwe zijskirts tussen de grotere 22-inch lichtmetalen velgen. Verder zijn er uiteraard wat koolstofvezel flapjes – zelfs op de spiegels – en een koolstofvezel klep boven de motor.
Maar, het is wel weer de zoveelste gelimiteerde stationwagen van Abt. De RS 6-R werd al in beperkte oplage omgebouwd. Om die iets minder bijzonder te maken kwam ineens de Johann Abt Signature Edition. En nu is er ook nog deze Abt RS 6 Legacy Edition – die er eigenlijk niet heel veel toevoegt. Hebben ze de RS niet te veel uitgemolken inmiddels?
Gelukkig doet Abt ook wat aan de onderdelen je niet meteen ziet. Zoals de ophanging. Die van Audi heeft plaats moeten maken voor de veringen en dempers van Abt. Daarnaast zijn er nieuwe turbo’s, een verbeterde intercooler en ‘geoptimaliseerde’ luchtinlaten in de grille. Een nieuwe ECU moet het extra vermogen temmen.
Specificaties van de Abt RS 6 Legacy Edition
Het vermogen heeft nu ‘volwaardig respect’ nodig volgens Abt. Voorheen kon je inderdaad als een malloot te keer gaan met het gaspedaal, denken we. Door de upgrade produceert de 4,0-liter V8-motor nu 760 pk en 920 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt een halve seconde minder lang dan in de gewone RS 6 (3,1 seconden tegenover 3,6 seconden).
Vanbinnen geeft Abt, het automerk uit Ingolstadt een subtiele vlakke hand op de wang. De kwaliteit van de bekleding moest beter, dus dat heeft Abt ook aangepakt. Er worden maar tweehonderd exemplaren van de Audi RS 6 Legacy Edition gebouwd. Het hele pakket kost 102.600 euro. En nee, daar zit de RS 6 nog niet bij. Wil je het laten monteren? Dan betaal je ook nog eens 11.462 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

De Audi A6 Avant e-tron is nu elektrisch, hoe bevalt ie? (review)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

VIDEO: De Abt XGT is de straatlegale racer die Audi niet durfde te bouwen

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
