
Twintig jaar geleden presenteerde Audi de eerste RS 6. Hij versloeg meteen de concurrenten van BMW en Mercedes op het gebied van vermogen. Maar dit was niet genoeg voor de fijnproevers van Abt, en die gaven de auto nog meer power. Heel cool vonden we dat toen. We konden er geen genoeg van krijgen. Tenminste, dat dachten we. Maar zitten we ook nog te wachten op deze Abt Audi RS 6 Legacy Edition?
Het is de zoveelste geëvolueerde RS 6 van Abt die volgens het bedrijf een ontwerp heeft ‘zonder compromissen’. Dat wil zeggen een grotere spoorbreedte, nieuwe zijskirts tussen de grotere 22-inch lichtmetalen velgen. Verder zijn er uiteraard wat koolstofvezel flapjes – zelfs op de spiegels – en een koolstofvezel klep boven de motor.
Maar, het is wel weer de zoveelste gelimiteerde stationwagen van Abt. De RS 6-R werd al in beperkte oplage omgebouwd. Om die iets minder bijzonder te maken kwam ineens de Johann Abt Signature Edition. En nu is er ook nog deze Abt RS 6 Legacy Edition – die er eigenlijk niet heel veel toevoegt. Hebben ze de RS niet te veel uitgemolken inmiddels?
Gelukkig doet Abt ook wat aan de onderdelen je niet meteen ziet. Zoals de ophanging. Die van Audi heeft plaats moeten maken voor de veringen en dempers van Abt. Daarnaast zijn er nieuwe turbo’s, een verbeterde intercooler en ‘geoptimaliseerde’ luchtinlaten in de grille. Een nieuwe ECU moet het extra vermogen temmen.
Specificaties van de Abt RS 6 Legacy Edition
Het vermogen heeft nu ‘volwaardig respect’ nodig volgens Abt. Voorheen kon je inderdaad als een malloot te keer gaan met het gaspedaal, denken we. Door de upgrade produceert de 4,0-liter V8-motor nu 760 pk en 920 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt een halve seconde minder lang dan in de gewone RS 6 (3,1 seconden tegenover 3,6 seconden).
Vanbinnen geeft Abt, het automerk uit Ingolstadt een subtiele vlakke hand op de wang. De kwaliteit van de bekleding moest beter, dus dat heeft Abt ook aangepakt. Er worden maar tweehonderd exemplaren van de Audi RS 6 Legacy Edition gebouwd. Het hele pakket kost 102.600 euro. En nee, daar zit de RS 6 nog niet bij. Wil je het laten monteren? Dan betaal je ook nog eens 11.462 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

VIDEO: De Abt XGT is de straatlegale racer die Audi niet durfde te bouwen

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken
