Giorgetto Giugiaro bewees meermaals dat hij behoort tot de grootste auto-ontwerpers ter wereld. De eerste Golf komt van zijn hand net als een boel Alfa’s, de BMW M1, de Lotus Esprit en de DeLorean DMC-12. Zou Giugiaro de auto uit Back to the Future gebruikt hebben als inspiratie voor de Italdesign Aztec Barchetta die je hierboven ziet?
De Aztec Barchetta werd samen met nog twee studiemodellen gebouwd om het 20-jarig bestaan van Italdesign te vieren. ‘Toen we het Aztec prototype tentoonstelde bij de motorshow van Turijn in 1988 vond ik het moeilijk om in te beelden dat het een echte auto zou worden’, zei Giugiaro over de auto. En toch ging deze vreemde auto echt in productie.
Het doel was om er vijftig van te bouwen, maar het aantal strandde op een stuk of twintig. De auto die je in de galerij ziet, is dus een productiemodel. En moet je hem eens zien: zelfs 35 jaar later ziet de auto er nog futuristisch uit. De auto werd toen trouwens verkocht voor 500.000 Duitse mark, wat omgerekend naar de huidige valuta ongeveer 526.000 euro is.
Hoe zit het met die twee sturen?
Zo op het eerste oog lijkt het alsof de Barchetta twee stuurtjes heeft. Dat zou nogal onhandig zijn als je kleine neefje meerijdt. Het halve stuur bij de bijrijder werkt daarom niet, maar het oogt wel lekker symmetrisch. Achter het nepstuur vind je een Halda-rallycomputer. Dit is een ingewikkeld systeem voor je navigator om te gebruiken voor pacenotes tijdens een rally.
Verder kunnen inzittenden met elkaar communiceren via een intercom. Je ziet ook wel waarom: waarschijnlijk praat het wat lastig. In het midden vind je een schermpje met allerhande instellingen. Dit schermpje komt zo te zien niet uit de jaren tachtig. Waar die vreemde bobbel vandaan komt en of ie een functie heeft, weten we niet, maar het ziet er in ieder geval gek uit.
De Italdesign Aztec Barchetta leent onderdelen uit iconen
Onderhuids is de Barchetta ook een bijzonder ding. In het stalen ladderchassis ligt een vijfcilinder turbomotor uit een Audi Quattro. Het vermogen zou rond de 250 pk moeten liggen en gaat naar alle vier de wielen. Zal dus ook wel leuk klinken. De handgeschakelde transmissie komt trouwens uit een Lancia Delta Integrale. Ook geen onbekend autootje.
De kilometerteller op het dashboard van dit exemplaar verraadt dat ie nog geen 8.000 kilometer gelopen heeft. Bonhams biedt de auto aan en verwacht dat het hoogste bod tussen de 180.000 dollar en 220.000 dollar zal liggen. Omgerekend zal het hoogste bod tussen de 160.000 en 200.000 euro liggen volgens het veilinghuis. De veiling sluit op zaterdag 25 november.
Dave heeft op 21 november 2023 geschreven:
Geen idee waar TopGear de Duitse Marken insloeg in 1988, maar volgens het CBS was één Mark ongeveer 1 gulden en 12 cent waard.
Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7139SHFO
Wel bizar ding trouwens, nog steeds futuristisch inderdaad. Zelfs de mod van het scherm is best netjes gedaan!
Bas Leesberg heeft op 21 november 2023 geschreven:
Ik heb hem aangepast.
Bedankt Dave!
Dave heeft op 23 november 2023 geschreven:
De aanpassing is een interessante.
“De auto werd toen trouwens verkocht voor 500.000 Duitse mark, wat omgerekend naar de huidige valuta ongeveer 526.000 euro is.”
Dat klopt ook niet echt, tenzij je hier een soort van inflatiecorrectie hebt toegepast…
255.000 euro komt beter in de buurt van 500.000 DM.
Ach joh, wat maakt het ook uit. Hij was best duur. En nu nog. Of op zijn minst veel geld.
Bas Leesberg heeft op 23 november 2023 geschreven:
Er is inderdaad gekeken naar inflatie.
En inderdaad, hij was en is best duur