
Hij draaide alweer even mee, maar wat wás ie nog steeds beeldschoon: de originele Jaguar F-type wist ons van het eerste tot het laatste moment te betoveren. Nu heeft het designteam de tijd rijp geacht om hem qua looks gelijk te trekken met de rest van het gamma. De facelift van de Jaguar F-type brengt vooral een nieuw front met zich mee, maar ook meer verfijning – en een nieuwe motor.
De tweezitter kreeg een grotere grille, een andere voorbumper en motorkap, en nieuwe slanke led-koplampen die zich een weg naar je ziel priemen. Zijn vooraanzicht wordt er laag en breed van – dat doet hem bijzonder veel goed. De karakteristieke achterlichten, na al die jaren nog altijd erg herkenbaar en beeldschoon, werden slechts subtiel geüpdatet. Geheel volgens de mode kregen ze geanimeerde knipperlichten.
Het interieur is waar nodig bij de tijd gebracht. Jaguar spreekt van meer verfijning en brengt fraai leer en satijnen chroomaccenten mee om die bewering kracht bij te zetten. Achter het stuur verschijnt een 12,3-inch tellerscherm en in de middenconsole vinden we Jaguars nieuwste Touch Pro-infotainment met draadloze updates. Meridian-audio draait je liedjes als je het motorgeluid even zat bent.
Nieuwe V8-motor voor de facelift van de Jaguar F-type
Voorheen kon je kiezen uit een 2,0-liter viercilinder met 300 pk, twee supercharged V6-motoren met 340 of 380 pk en dikke V8’en met 550 of 575 pk. Voor elk wat wils, zou je zeggen. Behalve als je de sterkste V6 te min vond en 550 pk wat overdreven. Daarom komt Jaguar nu met een tussenoptie: een nieuwe V8 met 450 pk. Althans, nieuw – het is gewoon de bekende 5.0 supercharged met wat minder vermogen. Hij kan, als je wilt, stil starten, hoewel wij dat vooral zien als een mogelijkheid om ‘m luid te starten. Je kunt ‘m krijgen met achter- of vierwielaandrijving en hij gaat in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De top bedraagt 285 km/u.
Opvallend genoeg kiest de Nederlandse importeur ervoor om de V6-optie (nu alleen met 380 pk) helemaal uit het gamma te schrappen. Je hebt nu dus de keus uit de viercilinder, de nieuwe V8 of de F-type R. De F-type SVR is verdwenen, maar de R kreeg zijn vermogen van 575 pk toegewezen. Hij doet nu 0 naar 100 in 3,7 seconden en tikt 300 km/u aan. De F-type R heeft altijd vierwielaandrijving en profiteert van een ‘ingrijpend aangepast onderstel’ met onder meer nieuwe adaptieve dempers, veren en stabilisatoren.
Buiten de standaard F-type kun je kiezen voor de R-Dynamic-uitvoering of de volgeladen First Edition. Uiteraard zijn alle versies er opnieuw als coupé of convertible. Met frisse lakkleuren zet je de facelift van de Jaguar F-type extra kracht bij. Je kunt ‘m nu bestellen, de prijzen beginnen in Nederland bij 91.300 euro.
Hot Wheels knalt door de Jaguar-designstudio
Ter ere van de facelift van de Jaguar F-type bouwde Hot Wheels een stuntbaan van 232 meter door Jaguars hoofdkantoor in Gaydon. Een gecamoufleerde F-type in de schaal 1 op 64 maakt drie sprongen en neemt 25 loopings in een rit van ongeveer 45 seconden. Mogen wij dit ook op de redactie?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste speciale Jaguar met een verbrandingsmotor

De Jaguar F-Type 75 is de laatste sportauto op benzine van het merk

Toyota Supra vs Porsche 718 Cayman vs Jaguar F-type

Jaguar F-Pace facelift fikst een irritatie

Lister Stealth is een snelle Jaguar F-Pace

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Jaguar 00 is de eerste Jag nieuwe stijl sinds de bijzondere reclame

Zoveel Jaguars zijn er afgelopen maand verkocht in Nederland

Waarom de campagne van Jaguar briljant is en wat je nu kunt verwachten

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

NDe designers van de f-Jaguar zijn bij het ontwerpen alweer vergeten dat er op een auto een nummerbord geplaatst moet worden.
Wat voor grille je ook ontwerpt,breed of hoog, wanneer deze vorm doorsneden wordt door een (lelijk) nummerbord doet dit afbreuk aan het totale ontwerp.Een design fout die ook door Alpha Romeo wordt gemaakt
Ik ben zelf in het bezit van een xk convertible 2009,waarbij de ontwerper de nummerplaat onder de kenmerkende grille een plaats geeft.
De designers van de F- Jaguar zijn bij het ontwerpen alweer “vergeten”,dat erop een auto een nummerbord geplaatst moet worden.
Wat voor grille je ook ontwerpt,breed of hoog, wanneer deze vorm doorsneden wordt door een (lelijk) nummerbord,doet dit afbreuk aan het totale ontwerp.
Een designfout die ook door Alpha Romeo wordt gemaakt.
Ik ben zelf in het bezit van een Jaguar XK 2009 ,waarbij de ontwerper Ian Collum ruimte onder de grille heeft vrijgehouden voor dit bord.
Dit is veel mooier voor het totale ontwerp.