Hij draaide alweer even mee, maar wat wás ie nog steeds beeldschoon: de originele Jaguar F-type wist ons van het eerste tot het laatste moment te betoveren. Nu heeft het designteam de tijd rijp geacht om hem qua looks gelijk te trekken met de rest van het gamma. De facelift van de Jaguar F-type brengt vooral een nieuw front met zich mee, maar ook meer verfijning – en een nieuwe motor.

De tweezitter kreeg een grotere grille, een andere voorbumper en motorkap, en nieuwe slanke led-koplampen die zich een weg naar je ziel priemen. Zijn vooraanzicht wordt er laag en breed van – dat doet hem bijzonder veel goed. De karakteristieke achterlichten, na al die jaren nog altijd erg herkenbaar en beeldschoon, werden slechts subtiel geüpdatet. Geheel volgens de mode kregen ze geanimeerde knipperlichten.

Het interieur is waar nodig bij de tijd gebracht. Jaguar spreekt van meer verfijning en brengt fraai leer en satijnen chroomaccenten mee om die bewering kracht bij te zetten. Achter het stuur verschijnt een 12,3-inch tellerscherm en in de middenconsole vinden we Jaguars nieuwste Touch Pro-infotainment met draadloze updates. Meridian-audio draait je liedjes als je het motorgeluid even zat bent.

Nieuwe V8-motor voor de facelift van de Jaguar F-type

Voorheen kon je kiezen uit een 2,0-liter viercilinder met 300 pk, twee supercharged V6-motoren met 340 of 380 pk en dikke V8’en met 550 of 575 pk. Voor elk wat wils, zou je zeggen. Behalve als je de sterkste V6 te min vond en 550 pk wat overdreven. Daarom komt Jaguar nu met een tussenoptie: een nieuwe V8 met 450 pk. Althans, nieuw – het is gewoon de bekende 5.0 supercharged met wat minder vermogen. Hij kan, als je wilt, stil starten, hoewel wij dat vooral zien als een mogelijkheid om ‘m luid te starten. Je kunt ‘m krijgen met achter- of vierwielaandrijving en hij gaat in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De top bedraagt 285 km/u.

Opvallend genoeg kiest de Nederlandse importeur ervoor om de V6-optie (nu alleen met 380 pk) helemaal uit het gamma te schrappen. Je hebt nu dus de keus uit de viercilinder, de nieuwe V8 of de F-type R. De F-type SVR is verdwenen, maar de R kreeg zijn vermogen van 575 pk toegewezen. Hij doet nu 0 naar 100 in 3,7 seconden en tikt 300 km/u aan. De F-type R heeft altijd vierwielaandrijving en profiteert van een ‘ingrijpend aangepast onderstel’ met onder meer nieuwe adaptieve dempers, veren en stabilisatoren.

Buiten de standaard F-type kun je kiezen voor de R-Dynamic-uitvoering of de volgeladen First Edition. Uiteraard zijn alle versies er opnieuw als coupé of convertible. Met frisse lakkleuren zet je de facelift van de Jaguar F-type extra kracht bij. Je kunt ‘m nu bestellen, de prijzen beginnen in Nederland bij 91.300 euro.

Hot Wheels knalt door de Jaguar-designstudio

Ter ere van de facelift van de Jaguar F-type bouwde Hot Wheels een stuntbaan van 232 meter door Jaguars hoofdkantoor in Gaydon. Een gecamoufleerde F-type in de schaal 1 op 64 maakt drie sprongen en neemt 25 loopings in een rit van ongeveer 45 seconden. Mogen wij dit ook op de redactie?

Reacties

  • Frits van Hensberg heeft op 3 december 2019 geschreven:

    NDe designers van de f-Jaguar zijn bij het ontwerpen alweer vergeten dat er op een auto een nummerbord geplaatst moet worden.
    Wat voor grille je ook ontwerpt,breed of hoog, wanneer deze vorm doorsneden wordt door een (lelijk) nummerbord doet dit afbreuk aan het totale ontwerp.Een design fout die ook door Alpha Romeo wordt gemaakt
    Ik ben zelf in het bezit van een xk convertible 2009,waarbij de ontwerper de nummerplaat onder de kenmerkende grille een plaats geeft.

    • Frits van Hensberg heeft op 3 december 2019 geschreven:

      De designers van de F- Jaguar zijn bij het ontwerpen alweer “vergeten”,dat erop een auto een nummerbord geplaatst moet worden.
      Wat voor grille je ook ontwerpt,breed of hoog, wanneer deze vorm doorsneden wordt door een (lelijk) nummerbord,doet dit afbreuk aan het totale ontwerp.
      Een designfout die ook door Alpha Romeo wordt gemaakt.
      Ik ben zelf in het bezit van een Jaguar XK 2009 ,waarbij de ontwerper Ian Collum ruimte onder de grille heeft vrijgehouden voor dit bord.
      Dit is veel mooier voor het totale ontwerp.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)