Hé, is dit niet de snelste productie-Jaguar ooit?

Yep, en hij doet maximaal 320 km/u. Dat is slechts het topje van de ijsberg. De Jaguar F-type SVR komt om in de grote getallen. Hij heeft 575 pk, koolstof-keramische remschijven met een diameter van 398 millimeter en een koolstofvezel dak dat 50 kilo bespaart. Die laatste twee zijn wel een optie, goed afgekeken van de Duitsers. Achterop drukt een spoiler de F-type SVR naar beneden, tot wel 45 procent meer. Hij is luider, schreeuweriger en duurder.

De Jaguar F-type R is al geen muurbloempje. Hebben we echt een andere versie nodig?

Alsof je ooit genoeg kunt krijgen van de F-type. We zijn erg onder de indruk van het werk van de Special Vehicle Operations-afdeling van Jaguar Land Rover. De F-type SVR is compleet anders dan de ‘doorsnee’ F-type. We durven hem zelfs wat subtieler te noemen. Kijk ons niet zo raar aan. Oké, als je hem start, rammelen alle ramen in je buurt. En je gebit. De buren zullen ‘s ochtends ook niet blij met je zijn. En de nieuwe bumpers zijn ook niet ingetogen te noemen.

Maar! De 5,0-liter V8 is geleend van de Project 7 en profiteert van een lichtgewicht aluminium en Inconel (een soort nikkellegering) uitlaatsysteem. De SVR is niet alleen krachtiger dan de F-type R, hij is op details veel beter. Bijvoorbeeld omdat hij lichter is en omdat hij voorzien is van speciaal ontwikkelde banden. De maten zijn 265/35ZR20 voor en 305/30ZR20 achter. Je hebt bakken extra grip en superieure controle. Het is meer een precisieapparaat geworden.

Alleen door de bandjes en een dieetje?

Nee, het hele onderstel in aangepakt. De anti-rollbar is dikker. De ventielen in de variabele dempers zijn herzien en de software die de adaptive dynamics-dempers aanstuurt, kreeg een update. Het torque-vectoring-systeem is getweakt om onderstuur te verminderen. Zelfs de achterste fusees zijn nieuw en daarom lichter. De elektrische stuurbekrachtiging geeft meer feedback dan ooit. Bovendien heeft de Jaguar F-type SVR de beste remmen die we ooit onder een Jaguar gevoeld hebben.

Nog minpunten aan de Jaguar F-type SVR?

Simpel, de binnenkant. Het interieur voelt niet als een interieur van 199.750 euro. Je zit prima, maar de gehele afwerking haalt het niet bij zijn Duitse rivalen. En veel prijzige opties hadden in deze prijsklasse gewoon standaard moeten zijn.

Oké, maar de Duitsers zijn nog een stukje prijziger.

Daar heb je zeker een punt. Kijk maar naar de net zo krachtige Porsche 911 Turbo S van 238.800 euro. Op het interieur van de Jag na is het trouwens een geduchte concurrent voor de über-911, al is die wel een stukje sneller naar de 100 km/u.

Nu nog een GT3-rivaal van de F-type. Ah toe, nog ééntje dan, Jaguar?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)