
Hij was al onverhoopt uitgelekt, nu heeft Jaguar 'm zelf ook bevestigd: de F-type SVR. Omdat een F-type R gewoon nog lang niet hard genoeg gaat.
De F-type SVR wordt momenteel klaargemaakt voor z'n officiële onthulling in Genève. Vorig jaar praatten we met John Edwards, de hoge baas van Special Vehicle Operations bij Jaguar-Land Rover, en hij zei ons toen dat ze in principe een SVR-versie van al hun modellen konden doen. Dat mochten we als sterke hint opvatten, zo blijkt.
Wat de F-type SVR aan boord heeft? Een nóg verder opgepompte versie van de 5,0-liter supercharged V8, die waarschijnlijk ruim meer pk's levert dan de 550 van de F-type R – we gokken op 575, net als de Project 7. Dit betekent vanzelfsprekend ook meer koppel en een 0-naar-100-tijd die wel eens onder vier seconden zou kunnen duiken.
Dat laatste is niet onwaarschijnlijk, omdat de F-type SVR vierwielaandrijving krijgt (zie de licht verhoogde motorkap). Jaguar belooft dat de prestaties, dynamiek en betrokkenheid van de bestuurder opgekrikt worden en dat desondanks het comfort op Jaguar-niveau zal blijven.
We zien veel diffusers en een vaste achterspoiler, en als foto's geluid konden maken, vielen we waarschijnlijk van onze stoel. De F-type SVR krijgt een nieuw ontwikkeld titanium uitlaatsysteem, en weet je wat nog meer? Een cabrioversie. Dus stel je eens even voor: een nog ernstiger gestoorde supercharged V8, een nieuw uitlaatsysteem en geen dak. Au.
Of eigenlijk: stel het je maar niet voor. Klik gewoon op het videootje hieronder en beleef alvast een voorproefje van de herrie. Meer info volgt naarmate we de autoshow van Genève naderen…