
Verwacht volgend jaar een rouwadvertentie in je lokale krantje van de Jaguar F-Type. Na elf jaar moet de tweedeurs sportauto plaatsmaken voor blinkende, nieuwe elektrische auto’s. In 2025 wil Jaguar namelijk helemaal elektrisch zijn. Om de F-Type in stijl uit te zwaaien, bouwt Jaguar 150 exemplaren van de auto hierboven: de Jaguar F-Type ZP Edition. Hij is er als coupé en als cabrio.
Zoals je verwacht – en stiekem ook hoopt – eindigt Jaguar het tijdperk van de sportauto met de verbrandingsmotor met een grote knal. De laatste F-Type krijgt een grote V8. Voor nog wat meer vermogen krijgt de achtcilinder hulp van een supercharger. Elke Jaguar F-Type ZP Edition krijgt een 5,0-liter V8-motor die 575 pk en 700 Nm produceert.
Prestaties van de Jaguar F-Type ZP Edition
De motor kom je trouwens ook tegen in de Jaguar F-Type 75, een auto die de laatste sportieve Jaguar op benzine had moeten zijn. Niet helemaal gelukt, blijkt nu dus. De prestaties van de ZP Edition zijn dan ook hetzelfde: 0 naar 100 km/u gaat in 3,7 seconden en de topsnelheid is begrensd op 300 km/u. Er zouden geen verschillen in de prestaties moeten zijn tussen de versies met of zonder vast dak.
Inspiratie voor de ZP Edition vloeit voort uit de E-Types uit de jaren zestig. En blijkbaar ook uit andere ZP Editions. Jaguar Classic bouwde een tijdje terug een setje E-Types met dezelfde styling. Dat wil zeggen: dezelfde lakkleuren, contrasterende interieurs en een grote, witte stip op de flanken. De ‘roundel’ is er met de hand opgezet en voegt 100 pk extra toe, denken we.

Verder staat de Jaguar F-Type ZP Edition op prachtige 20-inch lichtmetalen wielen en krijgt iedere auto een plaquette met daarop ‘One of 150’. De laatste speciale F-Types worden in 2024 gebouwd voordat hij het toneel verlaat. Voor de coupé betaal je 236.252 euro en voor de cabriolet 241.312 euro. Deze prijzen zijn inclusief btw en bpm.
Meer van TopGear


De Jaguar F-Type 75 is de laatste sportauto op benzine van het merk

Toyota Supra vs Porsche 718 Cayman vs Jaguar F-type

Jaguar F-Pace facelift fikst een irritatie

Lister Stealth is een snelle Jaguar F-Pace

Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
