De creatieve baas van Jaguar, Gerry McGovern, sprak laatst wat bemoedigende woorden voor zijn collega’s. Jaguar moet vanaf nu ‘een kopie van niets’ zijn en het merk moet ‘niet proberen om een retrospectieve pastiche te maken’. Wat is het eerste product van Jaguar in de compleet nieuwe wereld van elektrische auto’s? Een restomod van een Jaguar E-Type met een 3,8-liter zes-in-lijn.

Onder de ‘ZP-collectie’ brengt Jaguar veertien van deze E-Types uit. Belangrijk detail: die veertien auto’s zijn verdeeld in zeven paartjes. Je kunt de auto dus alleen kopen als je er de ander bij koopt. Daarbij krijg je er eentje met dak en eentje zonder dak, terwijl de originele ZP-racers allemaal geen dak hadden. Maar goed, voor 1,1 miljoen euro voor twee auto’s samen mag je ook wat verwachten.

Geïnspireerd op winnaars

Schijnbaar duurt het 2.000 uur om elke auto te bouwen. Dat zijn 83 dagen nonstop werken en dan ben je er nog niet. De blauwe cabrio viert de overwinning van Graham Hill op Oulton Park in 1961. De zilveren met het vaste dak is geïnspireerd op de winst van Roy Salvadori in Crystal Palace in datzelfde jaar. Deze overwinningen pakte de E-Type pas een paar maanden na zijn bekendmaking.

Beide auto’s krijgen witte bollen op de motorkap en deuren en witte lipstick. Verder zijn er chromen bumpers en spaakwielen. Vanbinnen is er een ouderwets houten stuur, maar is er ook ruimte voor moderne zaken zoals een DAB-radio, bluetooth en een navigatiesysteem. De 3.8 zescilinder die we al even aanstipten, produceert 265 pk. Dat vermogen gaat via een nieuwe handbak met vijf versnellingen die zeer waarschijnlijk makkelijker te bedienen is dan de pook in de originele E-Types.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear