Of je nou voorstander bent van batterijauto’s, synthetische brandstoffen, waterstofmotoren of dat je vindt dat iedereen lekker moet gaan fietsen: je moet het ermee eens zijn dat het slim is om alle mogelijkheden te onderzoeken. En dat is wat Honda, Suzuki, Yamaha en Kawasaki samen gaan doen. Onder de noemer HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) gaat de grote Japanse merken waterstofmotoren ontwikkelen. Ook Toyota haakt aan.

Net als een hoop andere merken vindt Japanse ‘Big Four’ dat er meerdere wegen leiden tot een uitstootloze toekomst. Waterstof kan daar één van zijn. Niet alleen voor vrachtwagens, maar ook voor kleine auto’s en voor motoren. Honda, Suzuki, Yamaha en Kawasaki kijken nu naar verbrandingsmotoren op waterstof, dus geen brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit.

De Japanse merken gaan problemen van waterstofmotoren onderzoeken

Er zijn nog wat obstakels te overkomen. Zo ontbrandt waterstof heel snel en de verbranding heeft de neiging wat instabiel te zijn. Ook loopt je met kleinere voertuigen (met name motoren) tegen het probleem dat er weinig ruimte is voor waterstoftanks. Ook gaan ze kijken naar het systeem dat de waterstof naar de verbrandingsmotor brengt en de beste manier om het spul te tanken.

Komen er dan motoren of auto’s?

De merken spreken voor nu nog over ‘kleine mobiliteit’. Dit zijn volgens het persbericht motoren, maar ook kleine auto’s voor Japan. De zogenoemde kei-cars, dus. Die zullen waarschijnlijk niet naar Europa komen. Toyota gaat aan de slag met de bevindingen om een grotere verbrandingsmotor te ontwikkelen voor ‘voertuigen met vier wielen’. Die kunnen we hier dus wel gaan zien.

Voor nu zijn er nog geen concrete voertuigen onthuld, maar je kunt je voorstellen dat Kawasaki graag een motorfiets wil ontwikkelen, of misschien een waterscooter. Bij Honda en Suzuki kan het beide kanten op. En ook bij Yamaha, want dit bedrijf droomt al langer van een eigen sportautootje. Die zie je ook in de afbeeldingen hierboven.

Wat zouden de voordelen zijn van een kleine waterstofmotor?

Dat een waterstofverbrandingsmotor niet de efficiëntste manier is om energie om te zetten in beweging, dat is wel bekend. Maar stel je voor dat we genoeg groene energie hebben, dan zijn er wel wat mooie voordelen aan zo’n waterstofmotor. Je hoeft geen zware batterijen te produceren met schaarse grondstoffen of een dure brandstofcel te gebruiken.

Een auto met een waterstofmotor is licht en zou goedkoop in aanschaf kunnen zijn, ook omdat er geen dure emissietechniek nodig is zoals een partikelfilter, een hybridesysteem of katalysator. Zou het de terugkeer van de goedkope auto kunnen zijn? En wie weet leert Yamaha genoeg om de waterstof-V8 ook nog eens in productie te nemen. Al nemen we eerst ook wel genoegen met een mooie V6.

Reacties

  • Martijn heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    Voor de zoveelste keer..groene waterstof gaat het uiteindelijk toch worden. Vooral die jappaners zijn daar slim genoeg in. Er komen vele verbeteringen aan en heel veel waterstof fabrieken. Ook in Nederland!! een grote plus punt dan kunnen er ook gewone redelijk betaalbare auto’s gekocht worden door burgers met een normaal inkomen of die het wel kunnen betalen maar dat gewoon niet willen!! Groene waterstof raakt nu in een stroomversnelling dit laten ze niet meer los. Wordt vervolgd!!……..

    Reageer
  • HozR heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    Als ik het artikel goed begrijp, wordt aangenomen dat bij een auto met een verbrandingsmotor op waterstof alleen water uit de uitlaat komt.
    Aangezien lucht voor ca. 80% uit stikstof bestaat gaat dit ook mee de verbrandingskamer in.
    Bij de hoge temperaturen die daar ontstaan zal er onder andere ook NOx gevormd worden . Helemaal zonder uitlaatgasreiniging gaat dus niet lukken als we de lucht fris willen houden in de steden..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)