Vroeger, maar niet ál te vroeger, toen internet op je telefoon nog langzamer werd als je door je MB’s heen was en je nog gewoon naar de dealer kon voor een Infiniti, waren oudere Porsches en Ferrari’s al onbetaalbaar. Maar je kon je altijd troosten met het feit dat er een betaalbare Japanse posterauto op je stond te wachten.
Goed, een Honda NSX is dan geen Ferrari, een Supra is geen Porsche en een Skyline is geen BMW M3. Maar je had tenminste iets explosiefs en begeerlijks om te koesteren en je weekenden in door te brengen. Ook die tijd is nu voorbij. Want het eerste deel van de geweldige Youngtimer Collection is geveild en de prijzen zijn niet mals.
Wat brachten de Japanse youngtimers op?
Een nederige Mazda RX-7 uit 1993 werd verkocht voor 50.400 dollar. Een Nissan 300ZX, een hobbyauto waar je nog niet eens aan gedacht had, ging voor 53.200 dollar. De onverprutste Toyota Supra Twin Turbo met targadakje uit 1994 bracht een lieve 173.600 dollar op. De Honda NSX zat daar niet ver onder: 128.800 dollar. De BMW M3 uit 1990 ging zelfs nog voor minder geld (98.000 dollar).
Oké, dit waren dan uitmuntende exemplaren met maagdelijke kilometerstanden en de juiste motoren. Het is dus (nog?) niet echt zo dat alle Japanse youngtimers zijn onbereikbaar geworden. Maar in de kielzog van deze veiling zullen andere verkopers ook eurotekens in hun ogen krijgen. De prijzen zullen in ieder geval niet snel gaan afnemen.
Zeg het maar: ben jij verdrietig dat jouw droom van een Supra, NSX of Skyline steeds onrealistischer wordt? Of ben je blij dat de Japanse youngtimers eindelijk de waarde en erkenning krijgen die ze al jaren verdienen?
Reacties